tisdag 13 september 2011

Sjutton också vad tiden, dagarna rusar iväg!


Själv hänger jag som slips när tiden bara rusar iväg. Hinner inte hälften av det som jag hade tänkt. Och när jag kanske hinner så orkar jag inte. Det är nog brist på motion som gör att energin tryter. Men i helgen så var jag aktiv. Först åkte jag till Trädgårdsamatörernas loppis och köpte en massa plantor. Sedan hem och planterade för glatta livet i det trädgårdsrum som ska bli: Min torparträdgård.
Bilden ovan visar grinden som snickrats ihop för att visa var Torparträdgården börjar. Här ska det bara finnas gammaldags växter. Så nu har jag planterat: malva, såpnejlika - ja, jag vet att den sprider sig ohämmat, studentnejlika, blågull, vallmo, akleja och många fler. Ännu så länge så är växterna planterade närmast staketet, funderar just nu lite på hur jag ska disponera resten av ytan. Men det löser sig nog till nästa sommar.

På tur står nu att plantera ett antal olika liljelökar i det som just nu går under namnet: Liljerummet. Det är jätteroligt att planera trädgårdsrum. Och inte följer konstens alla regler heller. Nej, här är det impulshandlingar som gäller. När jag tycker att en plats är bra så gräver jag en grop. Tar bort leran - vi har bara lera i jorden här - fyller på med hemgjord kompostjord, sedan ett lager med kogödsel och slutligen ett lager köpt planteringsjord. Hittills så har alla plantor tyckt om den blandningen.

Nu börjar dagen närma sig sitt slut och jag ska hem och baka lite glutenfritt matbröd efter ett recept från USA. Brödet innehåller bland annat kakao. Det blir spännande att se vad det kan bli av ett sådant recept.

Ha det så bra!

1 kommentar:

  1. Hej på Dig!
    Ja du har mycket att stå i.Kul med trädgården, den måste var ett bra avkopplings ställe.
    I morgon torsdag far vi till Storlien över helgen,lite vandring och bara vara blir det.Byta miljö o luft.
    Hur går det med hörseln ?
    Jag var på 3 månaders koll i onsdags och det går åt rätt håll.Lite justering av justeringskontrollen o mätning av hörseln.Ja du det är som ett nytt liv detta att höra igen,helt kanon.Har fått det att fungera mycket bra.Hör nästan allt o lite till..??
    I lugn miljö kan de prata med mig utan att jag behöver se den jag pratar med,helt enormt.Alla elektroder på,ganska jämn kurva.Nya ljud kommer titt som tätt.
    Ha det så gott framöver och njut av din trädgård,avkoppling.
    Birgitta

    SvaraRadera