tisdag 15 juni 2010

Visst är det en underbar tid!



Det här foto är från min lilla Plena, Finlands vita ros, en buske som jag köpte förra året på tradera. Då var det endast några små skott och redan i år är den full med knoppar. Fantastiskt!
Ja, nu växer det så det knakar i naturen. Min man skrattar åt mig då jag varje dag både vid lunch och på sena eftermiddagen tar mig en rundtur i trädgården. Men det kan ju förändras på bara några timmar, en knopp som slår ut eller en ny som dyker upp. Oh, det är så härligt!

Förra året införskaffades även buskrosen Therese Bougnet (stavas det så?) även den förvånar med sin obändiga livsvilja.




Rosorna är planterade i det som ska bli min rosenträdgård, även om rosorna växer så det knakar så lär det nog ta sin lilla tid innan det här hörnet av trädgården blir riktigt lummig.



Det är så roligt att hålla på med trädgårdsarbetet och planeringen. Trädgården bjuder på en mängd överraskningar så hittade jag till exempel en häftig bladrosett i gräsmattan för någon vecka sedan. Jag såg att det var en tistel men den här var så annorlunda än dom som brukar sticka upp här och var. Den här var stor och maffig så jag bestämde mig för att den skulle få stå kvar för att visa vad den skulle bli när den blev stor. Och nu har den blivit rätt stor och jag har tagit reda på att det nog är en ulltisten.


Experterna säger att man ska nypa av blommorna innan dom fröar av sig så att dom inte sprider sig ohämmat. Så nu är jag på min vakt. Men spännande är det.



I den vilda delen av trädgården har vi en hel del Natt och Dag, en liten orkidé (tror jag) som är både gul och blå. Riktigt gullig. Den växer bra hos oss (i Västmanland) fast jag har hämtat den från sommarstugan i södra Västergötland, sprider sig gör den också, så om det är någon som vill ha sticklingar så hör av er.



I den vildare delen växer också lupiner, det är min mans favoritblomma. Den är ju väldigt tacksam och fyller snabbt ut sin plats.
Inte så långt från lupinerna har även vovvarna sina platser.
Häromkvällen när vi var ute och gick så hittade Mitzi, vår lilla lurviga tax, en riktig trofé: en rådjursskank. Oj, det var med stolt gång som hon tog med sig den hem till trädgården (luktade skunk!).


Hon vill ta den med sig in i huset men där gick gränsen. Och när hon väl var inne så var jag stygg nog att gå och slänga den i soptunnan. Men Mitzi luktade gammalt rådjur ett helt dygn. Bläh...

Innan jag slutar för idag så ska jag bjuda på ett recept, kommer från Arla, som bara är så himla gott. Ibland kan jag faktiskt få abstinens på vintern för att jag längtar efter just det här, så håll till godo:

Marinerade jordgubbar med vaniljgrädde
Skiva ca 1 liter jordgubbar och lägg i en skål
1 tsk riven ingefära
rivet skal från 1 lime
0,5 dl honung
Blanda ihop ingefära, lime och honung och blanda sedan deet med jordgubbarna. Låt blandingen stå någon timme och safta sig (kan stå i kylskåp eller i rumstemperatur). Till serveringen:
1 dl gräddfil
1 dl vispad grädde
1 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
Blanda ihop ingredienserna och servera det till jordgubbarna. Oh, det är bara sååå gott!


Så passa på och njut nu när jordgubbarna börjar bli billiga.

Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar