fredag 29 juli 2011

Nu är den här! Svampsäsongen så klart.

                                 Bilden blev lite suddig men det är i alla fall gårdagens svampskörd

Nu spirar svamparna i skog och mark. Passa på och gå ut på torsdagarna för då är det stor chans att hitta dom små godingarna (på helgen kommer dom stora folkskarorna och letar svamp men på torsdag har det hunnit växa upp nya). Igår var första gången den här säsongen som jag gav mig iväg till mitt vanliga svampställe. Det var varmt men vad mysigt det är att gå i skogen och speciellt mysigt blir det ju när man ser det lysa gult av kantareller. Får se vad det ska bli av dom här - men så här i början av säsongen är det kanske godast att njuta dom enklast möjligt: bara smörstekta.

                                              Sommar innebär också auktionsbesök
Den här veckan blev det besök i Broarna där man kan fynda allt möjligt. Själv var jag ute efter en täckdikningsspade. Och voilá! Se här mitt fynd för endast 20 kr.
Täckdikningsspaden kommer att bli kanonbra när jag ska gräva planteringsgropar i trädgården. Och som sagt det är roligt med auktioner och själv blir jag så sugen på att ropa på allt möjligt, måste riktigt hålla mig i skinnet så att jag inte köper för mycket. Men den här gången kom jag ändå hem med ytteligare ett fynd:
en marmormortel - inropad för 100 kr. Morteln är i perfekt skick så den blir bra att ha i köket.

                                                                       Hemester
Att ha semester hemma går faktiskt ganska bra. Att jag är hemma beror på att som egenföretagare så är man helt beroende av personalen och när dom är på semester så kanske inte alla klarar att "sköta det adminisstrativa på företaget". Därför så är vi hemma och tittar in på kontoret någon/några timmar per dag. Resten av tiden försöker vi hitta på olika aktiviteter - det blir mycket pyssel i trädgården förstås, men också utflykter. Så häromdagen var vi på hantverksmässsa i Ramnäs. Där kunde vi se hur det går till att smida i järn.


                                        Ett tungt och varmt hantverk som kräver sin man

                                                 Återbesök på Karolinska om 14 dagar
Det är otroligt vad fort tiden går, redan 3 månader sedan jag var på Karolinska senast. Nu är det alltså snart dags för "mapping" igen. Så nu har jag börjat fundera på hur det faktiskt fungerar med mitt CI?
Tänk så fort man vänjer sig, redan nu känns det som om jag alltid har hört så här bra, ändå vet jag att för 6 månader sedan kunde jag inte höra fåglarna. Hjärnan vänjer sig också vid att höra ljuden så jag upplever att jag har fått höja "volymen" för att höra lika bra som jag gjorde för 2 månader sedan.
Jag har säkert berättat om att jag har några av elektroderna "avstängde" det är speciellt 2 "baselektroder", förmodligen har jag aldrig hört alla bastoner riktigt. Så när mankopplade in dom elektroderna skrek min hjärna: Hjälp, hallå vad gör ni. Ljudet blev vädigt burkigt och konstigt så därför stängdes 2 baselektroder av men i min lilla manöverdosa har jag en knapp som jag kan trycka på för att koppla på en del av basljudet och det är just nu det som jag försöker göra. Inbillar mig att ljudet blir mer komplett när basen är med men ack så jobbigt det är att lyssna på det. Så frågan är: är det bra att träna dom ljuden eller ska man bara strunta i dom????
Positivt är att jag upplever det väldigt mycket enklare nu att prata i telefon - gäller både mobilen och den vanliga - hör faktiskt allt (tror jag). Ja, det är fantastiskt.
Hur går det för dig Birgitta och dig Monica? Hör av er och berätta.
Tack också Tina för dina alltid lika trevliga kommentarer. Det var också roligt att läsa om dina flygerfarenheter - det lät ju inte alltför besvärligt.

Ha det fortsatt bra i sommar
Vivvi

1 kommentar:

  1. Hej Vivvi!
    Ja det var ett tag sen vi hördes. Jag har jobbat nu i sommar men f.o.m i dag är jag ledig igen.Arb.lös nu då igen. Har lite på g inom hörsel som jag ska berätta om sen.
    Jo om ci:t,detta är ju kanon för min del. Jag hör ju det mesta nu,inga problem.Du hör ju allt nu, får jag höra. Jag har jobbat som lantbrevbärare och det är ju mycket bil ljud,grus väg o asfalt, men det har gått bra. Frågade de andra hur det lät och jag fick uppfattningen av att det hördes ganska så lika min upplevelse. Inställningen på ci:t har jag fått in väldigt bra. Använder alla elektroder. Pratar i telefon o mobil utan slingor,skönt. Tror nog att du ska försöka koppla in bas elektonerna lite mer,(träna).Jag ska till Uppsala i september o justera om jag behöver. Jag ska nog sänka lite på diskanten och ändra lite på programen.Styrkan är bra.Jag har rekomenderade intällningar i prossesorn nu på 1,2 något mjukare,3 dämpande,4 50-50 den använder jag inte.Var på dans i fredags och det fungerade bra på program tre på dansgolvet.
    Det enda jag kan känna är att det är något som sitter i skallen och att det kan bli lite ömt runt omkring,svårt att somna på den sidan,ömmar lite.Spänner när det blir tryck ute som vid åskväder.Nu när jag jobbat har det varit mycket lyft och tungt med all reklam,det har kännts lite.Inte bra för CI bärare skulle jag tro.Använder inte hörapparaten hemma, bara då jag ska vara ute så jag hör vart alla ljuden kommer ifrån. Men nu ska jag ha lite ledigt framöver så det blir nog bra.

    Trevlig resa du gjort,fin trädgård du har.
    Vi har björn i skogarna här så jag är lite harig till att gå ut i den.Svamp hittar jag på nära håll.
    Ha det nu så gott så hörs vi vidare.
    Birgitta.

    SvaraRadera