tisdag 11 maj 2010

Att blanda bark i brödet!

Just nu håller jag på att provbaka på gammalt vis med bark i brödet. Det har visat sig att bark inte alls är så dålig mat. Ja, det är inte gott att äta rakt upp och ner men att blanda in det i bröd är inte så tokigt. Barken innehåller en hel del nyttigheter t ex 10 gånger så mycket antioxidanter som grönt té. Dessutom innehåller det en mängd olika mineraler som zink, magnesium, kalium och järn.
På min andra blogg: glutenfri bakblogg finns recept på barkbröd. Men jag kan berätta att när jag bakade det första brödet så jäste det så in i bomben. Vet inte om det är barken som ger jäsningen en extra skjuts. Så här såg det ut i köket när jäsningen var som värst.


När det ser ut så här är det roligt att städa!

När jag ändå håller på med gamla tips och knep så kan jag berätta att min mamma alltid föreslog att man skulle äta en msk med fänkål om man hade mycket luft(gaser) i magen. Och faktiskt så har jag provat det nu och det fungerar alldeles utmärkt. Så därför kan jag varmt rekommendera 1 msk fänkål när magen känns uppblåst.



Om det är någon annan av er läsare som har några gamla knep att dela med av så tar jag tacksamt emot. Jag tror jättemycket på råd från "kloka gummor" och annan gammal klokskap. Det vore kanske en idé att försöka samla på. Så skriv gärna ner dina knep och skicka dom till mig.

Så skickar Mitzi en hälsning till dig!


Viveca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar