torsdag 11 november 2010

Besök på Karolinska i Huddinge

Det var utlovat riktigt busväder, snö och storm, när vi skulle åka till Huddinge. Så vi tog Jeepen för säkerhets skull. Men det var som tur var inga problem alls på vägen dit, så vi kom fram i god tid och hann med att dricka en kopp kaffe innan vi gick till Sektionen för Cochleaimplantat M43.
Lite för utsatt tid fick vi komma in till doktor Anders Freijd. Han var mycket tillmötesgående och berättade att det som gällde nu var bland annat att jag skulle få träffa en audionom för att ännu en gång göra ett antal hörseltester. Anders skulle kolla mina röntgenbilder etc. Vidare så blev jag informerad om hur Cochleaimplantat funderar och hur operationen går till. Jag skulle också tänka igenom om jag var beredd att göra operationen.
                                                   
Hos audionomen var det dom vanliga testerna  med pipsignaler, att hör olika ord och upprepa dom. Jag vet inte om man har bättre, mer sofistikerade, metoder att mäta med för nu blev resultatet om möjligt ännu sämre än tidigare. Nu hade jag 12% taluppfattning på höger öra (det som ev ska opereras) och 36% på min andra öra.

Tillbaka till doktor Anders fick jag besked om att jag var en lämplig kandidat för operation. Men han hade också upptäckt, kanske orsaken till min dåliga hörsel, att min hörsnäcka var mindre än normalt. Det i sin tur gör att alla implantat inte passar på mig. Det finns ju olika märken på implantaten och då får man välja vilket man vill ha. I mitt fall så måste man alltså ta hänsyn till att snäckan är så liten.
                                                         
                                                               Jag vill göra operationen

I alla fall så har jag nu tackat ja till att göra operationen, så nu återstår bara att vänta tills man har fått hem det implantat som behövs och så ska jag få en tid för operationen. Det kan dessvärre eventuellt dröja ända fram till våren innan implantatet (med tillräckligt små elektroder för att de ska få plats i min snäcka).

Och det är klart att när man väl har kommit så här långt så vill man ju få det gjort så snart som möjligt. Min hörsel är i dag så dålig så nu kan jag snart inte längre räkna in mig till de hörandes skara. Tidigare har jag alltid nästan betraktat mig som "normal" med bara lite sämre hörsel. Men nu är det så markant mycket sämre så  jag kan knappt hänga med i ett vanligt samtal om det är fler än en som pratar med mig.

Så nu är det bara väntan som gäller.

3 kommentarer:

  1. Hej igen !
    Igår onsdag 17 var jag till Uppsala och träffade kurator,audionom,pedagoger,läkare.Jag ska få ett CI i mitt högra öra, jippi för det.Jag kan behålla hörapparaten i mitt vänstra tills det tar slut där.Ska dit en dag två innan op och träffa de som ska op mig i slutet på januari eller februari.Jag kan som du inte räkna mig till de hörande skaran längre.Nu ser jag framåt på att göra detta, har inget att förlora.Det är helt otoligt vad de kan göra.Alla som forskar skulle få Nobbells pris.Min sambo hade cancer på tungan förra året.Fick operera bort halva o lite av munbotten men nu sitter där en halv ny tunga (tungan blev hel igen) med nya vener o ådror från underarmen,det var spännande för att se om detskulle funkade.Efter ett halvår var han tillbaka i jobbet.Pratar o äter som bara den.Så forskningen går framåt på olika håll.Vi kan nog snart höra med tänderna såg jag i en tidning,det du, springa o bita på en grej för att höra ?????ja vi får se.Ha det nu så gott,hör av mig när det blir op och efter det.Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta,

    Vad spännande för dig. Nu gäller det att hålla tummarna att våra operationer snart kan ske och att allt går ska. Det är så roligt när du skriver dina kommentarer så var snäll och fortsätt med det.
    Inom kort ska jag träffa min sons kompis Amanda som fck ett CI i våras och som tydligen är jättenöjd.
    Vi hörs igen
    Vivvi

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Ja nu har jag fått brev att jag ska till Uppsala den 17 februari en andra gång för att prata mer o Ci och operation.Hur går det för Dig?Hoppas det går fort nu för det gör det med min hörsel med.Vinter har vi fått attans vad snö det kom i dag 10-20 cm tror jag.Min sambo åkte till Jönköping nu i kväll,gruvade sig.Visst är det vacker,och kul med vit Jul.Kommer ihåg vintrarna när man var barn,mycket snö,upp till fönstren.Barnen blir ju lediga snart.Kul för dem med snö.Ska försöka få barnbarnen till att åka pulka och grilla lite korv över jul,men man vet ju aldrig om de vill.De stora brukar hänga med o tycker det är kul,det tycker jag med.Har barnasinnet kvar.Ha det så bra och Du.
    God Jul o Gott Nytt År.Vi hörs vidare om vårt CI hur det går.

    SvaraRadera