onsdag 27 oktober 2010

Studiebesök med surdegsbakning


I måndags var jag på studiebesök på Saltå Kvarn. Det var så inspirerande att besöka ett företag med en sådan passion för företagets verksamhet. Verkligen något att ta efter. Speciellt roligt var det förstås att få lära sig mer om surdegsbakning - men här gällde det bakning med vanligt mjöl. Själv bakar jag ju numera nästan uteslutande glutenfria bröd, inte för att jag själv behöver det utan för att vårt företag tillverkar  glutenfria produkter. Och så har jag gett mig katten på att det ska gå att baka glutenfritt som smakar som vanligt.

Glutenfri surdegsbakning har jag ägnat mig mycket åt under de senaste 2 åren. Och det är så otroligt vilka fina bröd man kan få fram. Egentligen borde alla som av hälsoskäl måste äta glutenfritt vara skyldiga att äta glutenfritt surdegsbröd. Surdegen gör att den "glutenfria smaken" försvinner helt. Dessutom får bröden alla surdegsbröds positiva egenskaper som längre hållbarhet, bättre struktur och sist men inte minst så blir det mycket nyttigare eftersom kroppen lättare kan ta upp näringsämnena i brödet.

Hörseln ja?
Nu har jag fått en kallelse till Karolinska i Huddinge. Den 9 november ska jag träffa en läkare, en kurator, en audionom och slutligen läkaren igen. Dom har bokat in mig för nästan hela dagen. Så nu går det verkligen framåt med planerna för ett Cochlea implantat. Och nu känner jag alltmer att det här är nödvändigt för mig om jag i fortsättningen ska tillhöra de hörandes skara.

I fredags var min man och jag på teatern för att se en komisk uppsättning av Hamlet. Naturligtvis frågade jag om man hade teleslinga i lokalen. Då fick jag besked om att jag skulle få låna en dosa till en portabel teleslinga. Det visade sig inte fungera alls. Så av 2 timmars underhållning - då publiken skrattade så dom kiknade - så hörde jag inte ett enda dugg. Hur kul är det???
Det känns som om min hörsel störtdyker... Så nu sätter jag mitt hopp till implantatet.

Är det någon med erfarenhet av implantat så kommentera och informera gärna.

Ha det så bra
Vivvi

1 kommentar:

  1. Hej Igen!Det är bra när det går framåt.Jag har fått tid den 17 nov till Uppsala,lika som du.Detta är bra för oss som inte hör.Jag har träffat två stycken nu som nyligen gjort inplantatet CI o EAS.Det har fungerat kanon bra för dem.Det är som att få ett nytt liv sa den ena.Så jag är en stor optimist i detta läge.Man måste tro på något så går det bra.Jag tappar mer o mer av hörseln jag har kvar på vänster öra.Har bas kvar på höger så jag hoppas på EAS i det öra för då kan jag ha kvar hörapparaten i vänster.Men det får läkare bestänna vad det blir,bara det blir bra.Ha det så gott så hörs vi vidare.Birgitta.

    SvaraRadera