torsdag 14 april 2011

Är jag normalhörande nu? Njae...men nästan

Igår var det dags för nytt besök på Karolinska i Huddinge för ny "mapping" av processorn. Det blev ett ganska långt besök hos ingenjören - så långt att jag nästan saboterade hans dagsschema. När jag kom dit så hade jag mitt "normalhörprogram" inställt på allra högsta volymen och intensiteten (det är mikrofonernas känslighet) också på max.
Som vanligt började vi med att jag fick berätta om mina "hörupplevelser". Och jag kunde bara konstatera att jag är jätte, jätte nöjd. Sedan var det dags att koppla ihop processorn med datorn. Det första ingenjören är att kolla hur "motstånde" är. Dvs motståndet i vätskan som finns i snäckan och elektroderna. Allra helst vill ingenjören att det ska vara "en rak linje". På bilden ovan ser man hur det ser ut när han tittar på motståndet. (Den höga stapeln är en elektrod som är avstängd, så den hoppar liksom ur). Bilden ovan visar också ungefär hur han vill att det ska se ut men igår så var det som ett sicksackband och det röda och det blå var inte alls synkroniserat. Snäll som han är så sa han att det var inom normalområdet men han vill ändå att det ska vara en mer jämn "linje". Ingenjören sa också att eftersom jag hör bra så var det inget att oroa sig för.
Vi får se hur det blir när jag ska dit nästa gång om ca 4 månader.

Därefter var det dags att justera upp ljudet på de olika elektroderna. Sedan bad jag att han skulle göra ett program där vi kopplade på dom "bortkopplade elektroderna" så att min hjärna får träna sig i att höra även bastonerna som finns på de bortkopplade elektroderna. Enligt ingenjören så gör det inget att man har några elektroder bortkopplade för då tar andra elektroder över dom ljuden - hur det nu kan gå till. Men jag tror ju ändå att deet måste vara allra bäst om man kan använda alla elektroderna, för det måste ju finnas någon anledning till att dom finns där.
Så nu har jag följande fyra program:
1. med baselektroderna inkopplade (det låter väldigt dovt och murrigt med dom)
2. mitt "normalprogram, som just nu är på allra lägsta volym
3. programmet som gör att jag hör personer rakt framför mig extra bra (bra i sorliga miljöer)
4. musikprogram (ska vara extra bra när man vill lyssna på musik)

Efter besöket hos ingenjören var det dags att träffa audionomen och det var nu som det fantastiska skulle visa sig. Först det vanliga att lyssna på olika toner i olika volymlägen. Därefter dags att lyssna på ord och helt otroligt jag hade 92 procents taluppfattning (med 65db -normal samtalston). Yippi!
Sedan fick jag göra ett taluppfattningsprov som jag aldrig gjort förut - trots alla mina otaliga besök hos audionomer. Först la man in ett störande ljud, så som det låter i en riktigt stor folksamling, med andra ord ett väldigt sorl. Mitt i det här sorlet la man in en kvinnoröst som sa meningar som jag sedan skulle upprepa. Och
jag uppfattade 96 procent - helt otroligt. Kan ni tänka er: från att ha haft en taluppfattning på 24 procent så har jag nu en taluppfattning på 96 procent. Det här hade jag ju aldrig kunnat drömma om  inte ens i min vildaste fantasi. Tänk om hörseln ska fortsätta att utvecklas i 1-2 år till. :)

Efter besöket på Karolinska gav jag mig ut på stan i Stockholm ett tag, men jag blev så trött i fötterna och trött av all musik i alla affärer så jag gav upp efter bara någon timme.
Men  jag hann i alla fall stöta på en uteliggare. Han låg alldeles utanför Åhléns entré och längs med staketet till ett litet bygge - där man borrade, bankade och slog. Men varför i herrans namn lägger man sig där av alla ställen. Inte kunde jag se att han tiggde heller, så varför ligga så mitt i "skiten"?
På ett annat ställe stod det en kille och spelade tväflöjt för att samla/tigga pengar. Han spelade så fint så jag la ner en 10-krona. Min syster brukar säga att man måste ge för att få. Och vad tror ni hände? Ja när jag kom hem till Västerås så hittade jag en 10-krona på gatan. Så det kanske är sant att man måste ge för att få. I alla fall så mår man väldigt mycket bättre när man ger något - även om det bara är en liten slant.

Nu ska jag avsluta dagens inlägg med att säga att jag går i spänd förväntan på att få höra från Birgitta som fick sitt cochleaimplantat den 6 april. Jag håller tummarna för henne och alla andra som genomgår cochleaimplantatoperationer och hoppas att dom ska få uppleva den fantastiska hörförbättring som jag har fått vara med om.

Njut av vårsolen och den vackra fågelsången
Vivvi

5 kommentarer:

  1. Hej Vivvi !
    Härligt det låter.Jo då jag ska berätta sen hur det går att höra.Det är nu en vecka sen jag fick mitt inplantat.Jag mår väldigt bra.Har inga stygn på utsidan som ska bort.Var på återbesök i dag torsdag och läkaren sa att det ser mycket bra ut.Nu får jag ha tålamod att vänta tills jag ska till Uppsala o koppla på.
    Idag har vi haft kanon väder, varmt o skönt.
    Ha det så gott,vi hörs.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Vivvi! Inkopplad.
    Nu ska jag försöka berätta hur det gått o hur det låter i mitt inplantat.
    Tisdag : 10 Maj åkte vi ner till Uppsala för att koppla på processorn.In till Fredrik där jag fick lyssna på pipen, de komm på en gång.Sen var det till att koppla samman alla pipen......
    Oj oj hur det låter.Ska det låta så där,kan du inte justera lite ??? Det lät som ett enda rassel,någon som tod bredvid o drog i ett staniolpapper,vatten som dånar,EKO,klingade klockor vid varje inpuls eller rörelse,det störde mig.Men det skulle ju låta så.Ett himla oväsen.Ä.. det går väl över tills i morn ,tänkte jag.Lungt hem på tåget.Möter på kvällen i föreningen där vi bor.Skrammel men det kom ju ett ljud.Vissa ord kom när det blev tyst.

    Onsdag: samma skrammel o klockor och pinglande.Ner till Uppsala,Fredrik justerade ännu mer uppår.På e.f blev det skit,orkade inte höra mig själv eller de andra,fick ju höja min egen röst för att höra.Skramlet tog ju över.Men med lite filback av Majvor blev det lite bättre.Hem på tåget var det ganska tyst o lungt.
    Torsdag,hemma dag: Fixar frukostoch sa till sambon,jag sätter inte på mig processorn,vi käkar först.Gruvade mig lite.
    Sätter på mig processorn och vaaaaad händer.JO:
    sambon säger " om en vecka kommer du att höra bättre " ????? vad sa du ? kommer jag att höra bättre om en vecka. ja det sa jag.Tåren kom, jag hörde ju....sen flöt det på av bara den.Tog en promenad,hörde vinden vina i björken,fåglarna kvittrade så vackert.jag pratade av bara den.Sa till slut "säg till om jag blir tjatig.För jag frågade o pratade,jag hörde ju.EKOT och pinglorna finns kvar,pinglorna försvinner nu mer o mer,ekot finns kavar men jag hör vad de säger. Det var som att byta kanal från dett dånande musik proggram till ett ljuvligt o tyst läte.Efter två dagar med den nya hörseln hör jag ju.Idag söndag är det bra,hör mer o mer,pinglorna är snart borta(elektroniskt ljud).Lyssnar nu med nya örat,det tar tid att lära sig men det går ganska fort ändå.Det är nog 10 år sedan höger öra använts.I morgon måndag är det Uppsala igen.Justeringn av diskantner ner o bas upp ska det bli.Nu ska jag luncha sen en tur till dottern o lyssna på dem.Ha det så gott vi hörs vidare.Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Glömde säga att min hörsel hade ökat med 30% när de kollade i fredags.Från tisdag till fredag,4 dagar..Det är ju helt otroligt,tycker jag.
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta!

    Vad roligt. Det är lite jobbigt i början men man vänjer sig väldigt fort och sedan är det bara att lyssna och njuta av alla nya ljud. Ibland hör man saker och undrar vad det är för det låter ju annorlunda i CI än med en vanlig hörapp. Nu följer jag med stor spänning dina framsteg. Glöm inte att skriva.
    Vivvi
    PS. Själv hörde jag för första gången när tandläkaren pratade med sköterskan och med munskydd på. Förut har jag bara hört att dom pratade nu hörde jag vad dom sa.DS

    SvaraRadera
  5. Hej Vivvi!
    Ja du det är ett under,att man kan höra igen.Det går framåt varje dag.Pratar nu i telefon.De i andra änden får tala tydligt o inte så fort.Har justerat hörapparaten i dag så det blir någolunda lika.Hör dåligt på vänster öra men det är till stor hjälp där ändå.Tv:n måste jag ha texten på ännu,men hör ju att de skrivar annorlunda än pratet o vissa ord kommer ju fram.Så Ska Det Låta i fredags var härligt att lyssna på. Musiken kommer fram mer nu.Ekot finns kvar som klockorna med men det försvinner för varje dag som går.Det är en omställning för både mig o andra att jag hör igen.Men med lite vilja o jävlarenamma blir det ju bra i slutänden.Detta är ju helt otroligt tycker jag.Ha det så gott o ha en bra dag.Var rädd om dig.Birgitta

    SvaraRadera