tisdag 5 april 2011

Oj så länge sedan jag skrev något...

Det här är en gammal - nästan antik - telefon som står i min sommarstuga. Den telefonen har jag inte kunnat använda på många, många år. MEN nu kunde jag ringa på den. Håller bara luren ovanför mikrofonerna på min nya CI-apparat som hänger bakom örat. Å hej och hallå jag hörde vad dom sa... Vilken upplevelse.
Förresten så måste jag tala om att Tina, som skriver bloggen döv-blind har myntat ett nytt begrepp som jag snabbt har tagit till mig: HÖRON - det är gammal hörapparat som sitter på vänster öra och ny Cipp som sitter på höger öra, tillsammans blir dom mina höron. Visst är det ett underbart ord, för oss som använder oss av dylika ting.
Under den gångna veckan har jag varit på affärsresa till Norge, till Ålesund närmare bestämt. Det var en riktigt lång resa dit, 13 timmar med bil, över de norska fjällen. Men åh, så vackert. Här kommer en bild som visar hur fin utsikt man kan ha om man bor i Ålesund.
Eftersom resan tog så lång tid, så hann min hjärna lära sig att billjudet är något som bara finns där - man behöver inte lyssna på det. Så nu känns det som jag har blivit lite mer som "normalhörande" jag kan ha ett bakgrundsljud och som inte förstoras upp till något okontrollerbart. Man tar ett steg i taget...
Förresten så har jag nu kommit dithän att jag inte kan höja volymen mer i min nya apparat - utan att behöva åka till Karolinska och få den nymappad. Hade fått tid den 27 april för justering och kontroll men på grund av situationen med volymen så har jag fått en tid redan nästa vecka för nyjustering. Då kommer jag att be att ingenjören ger mig ett musikprogram, det sa jag förra gången att jag inte behövde, men nu har jag upptäckt att jag hör musiken jättebra och att jag njuter av fin musik. Så det hoppas jag kan bli ännu bättre med ett musikprogram. Tänkte också be ingenjören att börja koppla in någon/några av dom elektroder som idag är bortkopplade - det kanske går att lära sig/vänja sig vid just dom ljuden också.

Som jag skrev i början så har jag varit på landet en sväng, firade min mammas 100-års dag (mamma dog för två år sedan) tillsammans med mina syskon. Så här års kan utsikten från huset vara så här:


Våren hade inte kommit så jättelångt ännu, men jag tycker att utsikten är väldigt fin även i sånt här väder.

Det får bli allt för idag
Vivvi

2 kommentarer:

  1. Hej Vivvi !
    Ja du nu sitter jag hemma med lite nya saket i huvudet och in till snäcka.Fick den i onsdags.Jag var lite orolig på hur det skulle gå.Väl omhändetagen av läkaren Karin o narkosl.Gunnar blev jag lite lugn.Rullades ner på op 08,20 somnade in helt lugnt vid nio tror jag, otrolig känsla att bara somna.Sen väckte de mig mellan ett o halvtvå.Vaknade pigg o allert.Mådda inte illa eller var yr,hade inte ont.14,15 var jag tillbaka på sal.Det känns att någon varit i huvudet och det har bubblat o knäppt lite i örat,spänner lite men annars helt okej.Så nu är det bara att ta det lugnt några dagar och bara mysa i våryran.Tycker att jag hör i den nya apparaten.??fast man är väl döv på det örat.
    Fin resa du gjort.Hela Norge är vackert.I augusti förra året åkte vi en bussraesa och Hurtigrutten var till Ålesund då,en helt otrolig resa.Augusti i år far vi med samma bussbolag till Norge o Kieåsen på fem dagar.Min sambo tycker det är skönta att sätta sig på bussen och slippa köra själv.Kör långtradare mellan Bollnäs o Jönköping två gånger i veckan.
    Nu ska jag vila HÖRONEN en stund,härligt ord.
    Ha det så gott så hörs vi vidare.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta,

    Har tänkt jättemycket på dig och den 6 april tade jag på klockana och undrade om du just då låg på operationsbordet - vilket du tydligen gjorde.
    Roligt att det har gått så bra så här långt och naturligtvis kommer det att gå lika bra i fortsättningen.
    Så nu är det bara att ta det lugnt som konvalecent och njuta av den annalkande våren.
    Ja, Norge är fantastiskt vackert - i synnerhet när man kommer till fjordarna så det blir säkert en fin resa för vad det lider. Men just nu är det väl hörseln som gäller?!
    Ha det så bra och titta gärna in här på bloggen lite då och då och berätta hur det går.
    Kram
    Vivvi

    SvaraRadera