lördag 15 oktober 2011

Älgjaktsveckan är över men jakten fortsätter!

                            
Ja,ja bilden är lite suddig men vadå? Den här björnen har hållit till på våra jaktmarker - framförallt runt ett speciellt torn - sedan lite drygt en månad tillbaka. Det är fint att se en härlig björn på bild men man är lite mindre kaxig om man skulle stå öga mot öga med björnen ute i skogen.

Jaha så var älgjaktsveckan över för den här gången. Vi fortsätter att jaga på lördagarna framöver tills vår tilldelning är fylld. Vilken fantastisk höstvecka det har varit. Underbart väder, underbara färger och det som är roligast av allt är att älgtillgången är god - även om vi inte har skjutit det vi får skjuta. Men jag tror att alla i laget har sett älgar i år.

Ja, så var det det här med björnen. Sedan slutet av augusti har en björn tillbringat sin tid på våra jaktmarker - speciellt i ett område och ännu mer speciellt runt ett särskilt jakttorn. Det är flera i laget som har sett björnen andra har sett spåren eller spillningen efter den.
För min del så räckte det med att få sitta på "björnpasset" för att pulsen  skulle öka. Om man därtill lägger att vi har ganska gott om varg och lo i våra trakter så är det tillräckligt för att det ska bli spännande att vara ute på jakt.

CI, jaktradio och kommunikation
När allt kom omkring och jag hade med mig två kommunikationsradioapparater (det blir minst sagt otympligt att bära med sig två radioapparater med antenner, tillsammans med ryggsäck, vapen etc) alla sladdar på plats så visade det sig att anslutningen till mitt CI bara brusade så jag fick förlita mig på öronmussla och konventionell radiokontakt. Det funkar bara inte. Javisst jag hör att det händer något - någon form av ljud tränger igenom men vad säger dom?????????
Till nästa lördag ska jag beställa en ny sladd och försöka ansluta den till radionvia en adapter - jag tror att dom kopplade fel i affären när dom gjorde om kontakten så att den skulle passa i min radio.
Finns det någon som har erfarenhet av CI och jaktradio??

Att vara CI-bärare
Ja det är onekligen lite speciellt att vara användare av ett CI. Sent på eftermiddagen idag var jag ute i det nya affärscentrum som vi har här i Västerås. Då träffade jag på Amanda (det var hon som först gav mig information om vad det innebär att ha ett CI) hon var där med sina två barn. När jag hälsade på henne visade hon på att batteriet till hennes CI hade tagit slut - hon hade glömt att byta - och nu stod hon där och kunde knappt förstå vad jag sa men å andra sidan förstod jag hennes problem.

Så vill jag baraavsluta med att tala om att jag är så glad att jag äntligen efter flera år har hittat ett mössbord från Hälsingland som jagnu har köpt.Har inte fått hem det ännu men snart...

Ha det så bra
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar