lördag 22 oktober 2011

Ännu en älgjaktsdag

I  morse när jag gick upp för att göra mig i ordning till dagens jakt så trodde jag inte mina ögon när termometern visade på över 10 grader varmt kl 5,30. Trodde det var fel på termometern men när jag gick ut för att hämta tidningen så var det nästan alldels ljumma vindar. Skönt! Men ett sånt besvär det blev med kläderna. Jag var förberedd för en kylslagen morgon.
I alla fall så hade jag min man med på jakten idag. Det betyder att han satt och trängdes med mig i tornet och ibland har han så himla svårt för att sitta still och att hålla tyst. Men ibland så tröttnar han och nästan somnar - då är det tyst och stilla.

Hörseln i skogen
Idag utspann sig emellertid följande dialog mellan oss:
- Vad är det som låter, är det bilar? frågade jag.
- Nej, det är vinden som susar i träden, svarade min man.
Så kan det vara med "nya öron". Det blir nya hörupplevelser hela tiden. Tänk att jag tyckte det lät så högt så det kunde ha varit bilar. Cochlea är fantastiskt. Men att använda jaktradion med mitt CI fungerar fortfarande inte. Ska få en ny sladd från Karolinska inom kort så nästa jakt kanske det kommer att fungera.
Trots att jag bara lyssnade med vanlig öronmussla på mitt oopererade öra så hörde jag att man skjutit en kalv - hörde i och för sig också smällen. Det var nästan meddetsamma som vi kommit på plats i tornet.
Eftersom det var alldeles i närheten av där vi satt så fick vi hjälpa till med älgdragaren och se till att älgkalven kom ut ur skogen.



Men kära nån så mycket trattkantareller det finns i skogen. Om det är någon som vill ha trattisar så är det bara att gå ut i skogen och skörda - det finns obegränsade mängder.


Så passa på att gå ut och hamstra trattisar. Gott i soppa, såser och mycket annat. Kan användas färska, torkade, frusna, syltade och säkert på en mängd andra sätt.

Ha det
Vivvi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar