tisdag 22 november 2011

Bättre livskvalitet med CI?

Förra veckan var jag på en träff för vuxna i Västmanland som fått ett CI. Det var intressant att träffa andra som har gått igenom/går igenom samma som jag har gjort. Jag blev verkligen förvånad att det var så många där vi var 18 personer. Och då hade säkert inte alla kommit som fått kallelse.
Vi fick lite faktauppgifter som gäller vårt län. Den första CI-operationen på en patient frän länet gjordes redan 1984.
Fram till idag är det 56 vuxna och 9 barn som har fått implantat.

På träffen fick var och en presentera sig själv och säga några ord om sin hörsel, hur det var att få ett CI och hur det sedan har blivit. Det var två som hade dubbla implantat.
Rent allmänt kan man säga att alla verkade vara väldigt nöjda med resultatet som också var mycket varierande. En äldre herre hade fått sitt implantat för några år sedan och han kunde idag höra ljud omkring sig men kunde inte uppfatta när folk talade.(Han var tvungen att läsa vad tolken skrev).
En kvinna som satt intill mig hade genomgått operationen ca 1 månad efter mig och hon hade idag endast 28% taluppfattning (där jag har 94%), så olika kan det vara.
En av dom som hade två CI sa att det svåraste hade varit att få de två apparaterna att vara synkroniserade.
Men han verkade höra mycket bra idag. Själv funderar ju naturligtvis att om jag kan höra så bra som jag gör idag med endast ett CI hur bra skulle jag då kunna höra med två?
Men för att få ett andra CI så krävs det speciella omständigheter - vad det nu kan vara.

Fick också reda på att man som hörselskadad kan ha rätt att få handikappersättning. Det måste jag ta reda på lite mer om för det vore ju inte dumt med ett penningtillskott.

Min slutsummering från mötet var nog att alla som fått implantat tydligen hade fått en bättre llivskvalitet då de/vi idag kan höra vad folk säger och inte är beroende av att läsa på läpparna.

Tekniken är fantastisk!

Alllt för idag
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar