måndag 7 november 2011

Äntligen har jag ett mössbord!

Om ni undrar vad ett mössbord är för något? Det är ett bord som det på bilden ovan. Sådana bord hade man på 1700- och 1800-talet i framförallt Jämtland, Hälsingland och kanske även i Dalarna. Men just Hälsingland är känt för sina fina mössbord. Det var ett bord som stod innanför dörren och där man kunde lägga mössan Väldigt praktiskt. De lite finare mössborden hade vackra blommålningar. Hittar men ett sådan med originalmålningen kvar - då kostar dom. Bordet ovan har originalfärgen men inga blommor. Men jag tycker att det är vackert som det är.

För att få hem bordet som kommer från Järvsö åkte vi, 60 mil i går. Men det var det värt. Men eftersom jag aldrig blir nöjd så har jag nya planer på gång. Ska måla någon form av 1700-tals bård uppe vid taket i hallen och vårt allrum. Spännande.

I helgen så var det också älgjakt. Som vanligt är det underbart att sitta ute i skogen och kontemplera. Njuta av utsikt växter och djur - men tyvärr så ser man inte så mycket djur och definitivt inte några älgar. Men det är kanske inte så konstigt nu när vi nyligen har haft ett par vargar som har  strövat runt markerna.

Det här var utsikten i lördags.

Eftersom det var Allahelgonahelgen gångna helgen så gick vi till kyrkogården och minneslunden där vi tände ett ljus för våra nära och kära som gått bort. Jag tycker att det är vackert ed alla ljusen på kyrkogårdarna. Stämningen är också speciell när man går där i mörket mellan gravarna.
Vi gick också in i St Davids gravkapell på Hovdestalunds kyrkogård i Västerås. Det är ett litet kapell där kistan står i mitten på golvet och de sörjande sitter runt om istället som för i en traditionell kyrka. Vädigt fint och det ger dessutom en mycket sörre närhet. Bilden nedan visar St Davids kapell på Allahelgondagskvällen.


Hade tänkt att jag skulle skriva en liten resumé kring hur det har varit att leva med ett cochlea implantat, men jag återkommer till det en annan dag. Istället  avslutar jag dagens inlägg med en bild som kanske kan inspirera er som tycker om att sticka. En sådan här julklapp tror jag att de flesta herrar skulle uppskatta.



Med det så önskar jag er en skön dag.
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar