onsdag 22 februari 2012

Hugaligen vad tiden går!

Nyss pratades om att det inte var någon vinter - det var för varmt. Sedan kom kylan och snön. Och nu pratar dom om dom första vårtecknen - visserligen i Skåne men i alla fall.
Vid det här laget så vet ni väl att den här fina elefanten (som jag träffade på i Tanzania för några år sedan) är min symbol för att nu är det hörsel och CI som gäller.
Tror att jag i ett tidigare inlägg berättade om att det hände något med mitt CI, så att volymen blev alldeles för hög och jag kunde inte minska volymen. Så lite halvt akut så där fick jag hastigt en tid, dagen före nyårsafton, för att justera det hela. Väl på plats så upptäckte ingenjören att det var något konstigt med CI:t och som han inte förstod. Han kunde i och för sig justera det hela så att det blev bra för mig men sedan fick jag en kallelse för besök nu i februari. Dom ville att jag skulle träffa en av experterna från Cochlear (dom som har tillverkat mitt CI). Så den 13 februari var jag tillbaka på Karolinska. Här kommer en bild som visar hur dom kollar på datorn vad som hänt med mitt CI.

Själv aär jag som vanligt nyfiken för att se vad som händer på datorn. Jag fick sedan en tänkbar förklaring till det som hänt. Min cochlea (snäckan i öret) är lite mindre än normalt så det kan vara så att några av dom 22 elektroderna som är inopererade i snäckan ligger väldigt nära varandra och att fler elektroder än den som ska fånga upp ljudet, fångar upp ljudet och då blir det för starkt. Så var det med det.

                                     

När jag nu ändå var på plats så gjordes dom vanliga rutinkontrollerna på hur hörseln fungerar. Ja, i och för sig så fick jag börja med rutinkontrollen - innan experten tog vid. Jag kom direkt från bilen så den här gången var volymen inte så hö och inte hann jag justera den heller utan marsch in i audiorummet. Först gjordes det vanliga audiogrammet som visade att mina hörtrösklars medelvärde är 29 - och betänk då att för ett år sedan så var det nere på 90. Otroligt!
Nästa undersökning var att lyssna på: Nu hör ni.... och så ska jag upprepa sista ordet. Resultatet den här gången blev 80% (och då hade jag som sagt inte hunnit ställa in mitt CI som det ska vara vid vanligt tal). Och sedan slutligen var det där där babbeltestet när man ska höra en mening mit i en himla massa ljud. Den här gången hade jag 71% uppfattning av meningarna. På Karolinska är man nöjda, jag tror till och med mycket nöjda med resultatet - verkar som det har blivit bättre för mig än för många andra. Så det är bara till att fortsätta att njuta av allt fint (och även fult) man hör. 


Hörseln och vad allt som hänger ihop med den är bara en liten del av mitt liv. Jag är fortfarande lika intresserad av antikviteter och senaste helgen var det stora Antikmässan på Älvsjömässan i Stockholm så i gott och väl fyra timmar strövade jag omkring och njöt. Det finns så mycket snyggt, fult, gammalt, sådant som inte är lika gammalt, roligt, annorlunda, dyrt, extremt dyrt osv.

Själv köpte jag endast tyg, från Frankrike - någon form av gammalt säcktyg - som jag nu har sytt till gardiner i köket. Själv tycker jag att det blev jättefint. Precis som jag vill ha det med en "gammaldags feeling".

Fattar inte varför jag är så förtjust i den gustavianska stilen, framförallt den som fanns bland lite mer välbärgade bönder på landet. Ska försöka fotografer mitt kök-allrum så att ni får se hur det ser ut med sina gustavianska möbler. Så ska jag avsluta med  dagens visdomsord:

I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody. sa Bill Cosby

2 kommentarer:

  1. Hej, det är första kommentaren jag skickar till dig, kom hem igår från Huddinge och Dr Anders. Fick mitt implantat i tisdags morse inopererat. Ville tala om för dig hur mycket din hemsida har betytt för mig både i förberedelse och under vistelsen på KS, det är som en liten bibel för mig, när Anders eller någon annan på KS har sagt berättat något så blir min kommentar att jag redan har läst det på din blogg. Det bästa med den är allt stämmer så bra in på mig själv, vi är också jämnåriga opereras på samma sjukhus lever i en mindre småstad (visserligen är Trosa lite mindre än Västerås, men ändå) är gifta med en person som ställer upp osv. Jag har tom samma flygplansljud i huvud som du verkade ha direkt efter operationen för övrigt mår jag oförskämt bra förutom stela käkleder. Hälsningar Gert

    SvaraRadera
  2. Hej
    Fann Vivvis blogg en tillfällighet och det finns en del att läsa på nätet bara man finner dem....

    Har CI sedan hösten 2009 (KS)och kan bara hålla med Gert betydelsen att få del av andras erfarenheter. Det är mycket nytt att ta till sig även om jag bor i Stockholm känner jag inte så många med CI. Även jag är gift med en hörande och detta underlättar en del. En av del bloggar som jag sedan tidigare följt är CI-Lisa. Hon skriver uteslutande om just CI. Där kan ni se även att Vivvis sída är numera länkad och det finns en ytterligare en del att titta närmare på.

    http://lisasciblogg.wordpress.com/

    Bengt

    SvaraRadera