tisdag 30 mars 2010

Nu anar jag våren

Nu är det mest smutsigt och skräpigt vid fågelbordet. Rådjuren har jag inte sett till på ett tag. Dom kan kanske hitta lite skott och annat gott i skogen. Hoppas det.

Det här med hörseln tar mer och mer av min tid i anspråk. Eftersom jag hör sämre än förut så måste jag ha volymen på högt i hörapparaterna och då blir det rundgång, det tjuter och piper. Väldigt enerverande så då måste jag sänka volymen för att en liten stund senare höja volymen igen. Och så håller det på.
På mitt arbete så ingår att svara i telefon. Det är ett himla skit. Var och varannan gång måste jag ropa på min man (han jobbar också här) och be att han tar över samtalet för jag hör inte.
Så häromdagen tog jag tag i det hela och åkte upp till Hörsam som är dom som sköter hörapparater, T-slingor och lite annat tekniskt.
Bad att dom skulle kolla mina hörapparater och varför dom tjuter så mycket. Resultatet blev att jag blev rekommenderad att gå till hörselvården för att kolla om apparaterna är rätt inställda. Så på hörselvården fick jag göra ett nytt audiogram och även ett taltest. På audiogrammet verkade det inte som hörseln hade försämrats något märkbart. Men taltestet var desto sämre. Nu uppfattade jag bara 24% av orden på höger öre och 52% på vänster öra.
Ett taltest går till så att man sitter i det ljuslösa lilla rummet med hörlurar på sig. Sedan får man lyssna till en mansröst som säger: Nu hör du bil. Nu hör du bal. Och då ska jag repetera det sista ordet i meningen.
Så nu förstår jag i alla fall varför jag upplever att jag hör så mycket sämre. Taluppfattningsförmågan är mycket sämre än tidigare.
Nu har jag varit hos öronläkaren och tagit bort lite vax som satt längst inne i örongången. Så nästa steg blir att gå tillbaka till hörselvården för att få nya proppar till hörapparaterna och som kanske sitter bättre och därigenom minskar rundgången. Får verkligen hoppas det.

I alla fall så fick jag reda på att till sommaren kommer jag att kallas till en tid med överläkaren på hörselvården för att gå vidare med utredningen för ett Cochleaimplantat.

Slut för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar