tisdag 6 april 2010

Gunnar Nylund - en keramiker med blick för det sköna!

Auktioner är bland det bästa jag vet - både i verkligheten och på nätet. Jag tror att man kan bli beroende av auktioner precis som man kan bli spelberoende. När jag kollar Tradera så kan jag tycka att det skulle vara roligt att ha massor av det som säljs. Så det gäller att lägga in spärrarna.
Det jag framförallt brukar kolla är gamla allmogemöbler. Det är något vissst med det enkla, gamla med underbar patina efter många människors handskande med möblerna. Allra helst skulle jag vilja hitta ett riktigt fint mössbord från Hälsingland.


Förmodligen har blivit ordentligt påverkad från mitt barndomshem för jag tycker också väldigt mycket om Gunnar Nylunds keramik. Gunnar Nylund var verksam både i Danmark och Sverige. I Sverige var det framförallt på Rörstrand som han arbetade i många år. Mina föräldrar kände Gunnar Nylund personligen och därför hade vi också lite olika saker som han hade gjort, t ex det här fatet.
Fatet stod nästan alltid framme hemma hos mamma och nu står det för det mesta på ett soffbord hemma hos mig. Jag tycker att det har så fin färg och så fantastiskt fina linjer. Häromdagen såg jag en långsmal vas i precis samma färg som också var gjord av Gunnar Nylund. Den ska jag hålla utkik efter för en sådan skulle jag gärna vilja ha.
Nylunds skaparförmåga var väldigt mångsidig. På bilden nedanför finns en lampfot som min mamma hade och som jag också fått ärva. Nu har jag kompletterat den med ett "mindre syskon" dom är så fina ihop. Färgen är jätteläcker och har fått ange tonen på accentfärgen i vårt sovrum.

Men jag måste nog ändå framhålla att Nylunds förmåga att skapa djur i keramik är otrolig. Det finns en mängd olika djur som han har format och kännetecknande för många av dom är att dom har så rena fina linjer. Titta bara på den här lilla svalan!

Vilken tur att det finns konstnärer!

Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar