tisdag 27 april 2010

Tänk att hitta en grav efter 130 år!


Som jag tidigare skrivit så håller jag på med lite släktforskning - bara lite. Det roliga för mig är inte att stapla en massa namn på förfäder på en lista. Nej, jag vill veta lite mer om personerna bakom namnen.
Själva har jag alltid fått lära mig att jag har mina rötter i södra Sverige, runt Göteborg och en bit in i Västergötland. Så när jag gick på släktforskningskurs och alla skulle besöka biblioteket i Västerås för att titta i de gamla kyrkböckerna blev jag först lite ställd. Men så kom jag på att min morfars morfar faktiskt var postmästare i Sala inte så långt från Västerås. Så det blev det som jag sökte på i kyrkböckerna.

Och visst hittade jag information, det var riktigt spännande. Carl Otto som han hette var postmästare i 20 år i Sala o ch sedan dog han och blev begravd i Sala. Jag kunde utläsa att han begraves på plats 0,9 på kartan!
Vad det nu betydde. Jag ringde, skrev och kontaktade olika instanser inom kyrkan för att finna ut vad plats 0,9 kunde betyda. Men tyvärr var det ingen som kunde ge något svar på det.
Och så en dag för ca 3 veckor sedan tog jag med mig min son och så åkte vi till Sala för att ta reda på var postkontoret hade legat mellan 1863 och 1884, då när Carl Otto var verksam.
När vi hade fått hjälp med det på kommunkontoret så sa jag att nu går vi till kyrkan, Kristina kyrka som ligger mitt inne i stan. Vi gick uppför kyrkgången då jag fick en impuls att vi kan väl gå runt lite  här på den gamla kyrkogården. Så det gjorde vi och döm om min oerhörda förvåning då jag helt plötsligt hittar Carl Ottos grav.


Tänk att den fanns kvar efter alla dessa år. Jag tror inte att någon har skött graven på mer än 125 år. Det är verkligen fantastiskt. Så några dagar senare åkte jag tillbaka för att göra ordning stenen. Så med lite algbortagningsmedel och en stålborste så blev den så här fin.



Det var så tursamt att jag hittade stenen precis nu för jag har varit i färd med att planera en hemlig resa tillsammans med mina syskon. Och den hemliga resan var just En resa i Fäders spår. Jag återkommer och berättar hur deet gick med resan.
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar