torsdag 29 april 2010

En resa i Fäders spår....

Under senare tid har jag ägnat mycket tid åt att planera en "hemlig resa" för mina syskon. Vi syskon (en syster och en bror) brukar träffas en helg om året här hos mig för att bara umgås. Då brukar jag passa på att ordna ett trevligt program. I år var programmet En resa i Fäders spår.

Sedan vi var små har vi syskon på något sätt fått lära oss att vi har vårt ursprung från trakterna kring Göteborg och södra delen av Västergötland. I och för sig så har vi också hört en hel del talas om prosten i Alfta. Prosten i Alfta, Anders Fraenell, var verksam i Alfta mellan 1821 och 1844. Och nu har jag ägnat en hel del tid att försöka få fram lite ytterligare fakta om honom. Anders Fraenell var min morfars, morfars far.

Det var Anders Fraenells sons grav som jag hittade på Sala kyrkogård, se föregående inlägg.
Nåväl nu hade jag planerat för att vi skulle åka förbi Sala och titta på graven där, sedan vidare till Alfta (det är en resa på ca 3 timmar med bil) för att besöka kyrkan där prosten arbetade i så många år. Väl i Alfta träffade vi samman med två par också ättlingar till prosten, men via ett syskon till Carl Otto. De har paren hade vi aldrig träffat förut så det var väldigt trevligt att göra lite nya bekantskaper. Tillsammans besökte vi kyrkan, som öppnats speciellt för oss, och kunde läsa prästlängden i vapenhuset där Anders Fraenell finns upptagen. Inne i sakristian fanns även ett foto föreställandes Anders Fraenell.


Kyrkan i Alfta är väldigt ljus och fin. Bilden visar predikstolen som kom på plats under prosten Fraenells tid, typisk gustaviansk stil, jättefin!
Efter besöket i Alfta åkte vi till Hökars på Ystegård för att äta lunch. Ystgård är en gammal hälsingegård och jag hade nog hoppats på att miljön skulle vara mycket mer genuint i restaurangen. Men, men.. maten var god och det var huvudsaken.
Från Hökars gick färden till Forsa hembygdsgård. Hembygdsgården är uppbyggd kring en Fränö 1 som var en fyrkantsgård där prosten Anders Fraenell föddes. Gården finns kvar nästan helt intakt. Och det var bara så häftigt att gå omkring i den miljön och känna att det var här den lilla Anders sprang omkring och lekte. Även här hade man ställt upp för oss och öppnade alla byggnader så att vi kunde se oss omkring.

Har du vägarna förbi så är det väl värt ett besök på hembygdsgården, den ligger jättevackert ute på en udde. På midsommar och vid en mängd andra tillfällen är det fest och musik på gården.
http://www.forsahembygdsforening.se/ på den här hemsidan kan du läsa om Fränö.
Hemresan gick fort fastän den tog 5 timmar för vi syskon skrattade så mycket så tårarna rann och vi fick kramp i magen. Och väl hemma stod min son Sebastian med middagen färdig: sill och nubbe, älgfärsjärpar med pärgröt (typisk hälsinglandsk mat) och avslutningsvis Hälsingeostkaka.
Det var en resa i Fäders spår och nu känner vi alla att vi faktiskt har starka band med Hälsingland.

Ha det bra!
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar