torsdag 7 oktober 2010

Blir man så trött av att inte höra bra?

Har hört att man blir trött av att inte höra bra. Men idag undrar jag om man verkligen blir så in i bomben trött som jag är? I och för sig så sammanfaller min försämrade hörsel ganska väl med när tröttheten ökade. Idag känner jag för att sova middag flera gånger om dagen - men det går ju inte när man arbetar. Då känns det som jag skulle kunna sova sittandes vid skrivbordet. Är det någon annan som har någon erfarenhet?
Precis som tidigare får den här bilden symbolisera min nedsatta hörsel och hörselproblem, elefanten är så mäktig med sina stora öron - den hör säkert bra också!
Häromkvällen hade jag sådan tur när jag såg på TV. Av en slump slog jag över till Kunskapskanalen och just då visade man en uppföljning på filmen Hear and now (som jag har skrivit om förut). Efter filmen var det en pratstund mellan olika personer och som handlade om just hörselproblem och implantat i synnerhet. Det var mycket intressant - åtminstone för mig som eventuellt ska få ett implantat.
Där var en kille som hade förlorat sin hörsel i vuxen ålder och som hade fått ett implantat och han verkade väldigt nöjd. Han kunde numera prata i telefon, lyssna på musik och förde ett helt vanligt samtal. Det enda som var besvärligt enligt honom var att höra i stora folksamlingar. Och det vet man ju redan sedan tidigare att det är ett problem - kanske även för dom som har normal hörsel.
Det här programmet gjorde mig i alla fall ännu mer säker på att ett implantat säkert kommer att  vara jättebra för mig.

Lite lustigt (ja lustigt kanske inte är rätta ordet men i alla fall slumpartat) är det att min granne en lite äldre herre som har blivit blind på äldre dar och nu också har förlorat mycket av sin hörsel, ska få genomgå en implantatoperation. På torsdag nästa vecka ska han tydligen träffa sin läkare (som är samma som min) efter att ha gjort magnetkameraundersökningen och datortomografin - precis som jag. Så kanske kommer det att vara två personer inom 50 meter som båda får nya implantat.

Det var nog allt för idag
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar