torsdag 14 oktober 2010

Nu är älgjakten i full gång!

Det  här är utsikten från ett av tornen som jag satt i under onsdagen. Då var det riktigt skönt, solen sken och jag satt högt uppe på ett hygge. Men inte såg jag något heller. Däremot så var det en annan i jaktlaget som sköt en liten kalv. Vi har bara tilldelning på 3 kalvar och 2 pinntjurar eller bamsetjurar. Dom med 4,6 eller 8 taggar får vi inte skjuta och alla hondjur är fredade i år. Så det blir inte så många djur att tillgå. Därför har vi paus i jakten under torsdag och fredag.

Men det är verkligen underligt att jag varje år gör samma upptäckt: attans vad kallt det är på morgonen när man sitter i tornet. Vi skulle som vanligt vara på plats 1 timme före solens uppgång på måndagen och tisdagen. Och båda dagarna var det frost och minusgrader. Det hjälper inte att man tar på sig lager, på lager, på lager för efter ca 2 timmar så har kylen tagit ett stadigt grepp om mig. Men samtidigt tycker jag att det är mysigt, skönt och spännande - varför skulle man annars frivilligt utsätta sig för attsitta i kylan. För det tillhör ju för det mesta undantagen att man får en älg på passet och ännu mer ovanligt är det ju att det är ett djur är lovligt.

Mycket svamp, läs trattkantareller, finns det i alla fall och en hel del har jga plockat med mig hem. Brukar ge bort en hel del svamp. För kan ni tänka er så dumt: Min man tycker inte om svamp. Och jag kan ju inte sitta själv och käka svamp varje måltid. Men det blir en hel del i alla fall.

Remissen är skickad
I går fick jag ett brev som talade om att nu har sjukhuset här skickat en remiss till Huddingesjukhus för vidare utredning om ett CI. Det drar ihop sig!

Men just nu försöker jag att tänka på jakten, det andra kommer sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar