tisdag 8 mars 2011

Livet går vidare med fågelsång

Livet är ju inte bara hörsel, tack och lov för det. I helgen följde vi Vasaloppet på plats. Vi som arbetar på MixWell var supporterteam till Johan en av killarna på Mjöleriet. Johan, som inte hade stått på ett par skidor i december, gjorde sitt livs första Vasalopp.
Det är faktiskt jätteroligt att vara en i mängden vid Vasaloppet. Att titta på alla dessa entusiaster som gett sig sjutton på att klara av dom nio milen. I Evertsberg, efter ca 5 mils skidåkning, så ser en del helt döfärdiga ut medan andra ser ut som om dom är ute och promenerar.
Fantastiskt är att se att det är så många äldre som ger sig ut i spåren. En del ser verkligen ut att vara närmare 80 än 70 år. Och jag såg att de allra flesta av dom också gick i mål i Mora. Då var kl ca 19.00 och dom hade åkt skidor sedan 8 på morgonen. Det kallar jag prestation!

Men vilket otroligt oväsen det blir när alla skidar förbi - undrar hur många decibel det är? För mig lät det i alla fall riktigt, riktigt högt. Ljud är en egendomlig upplevelse - och som jag nu ska vänja mig vid. När bilar åker förbi så låter det som en fors med vatten - fast jättehögt.
Musiken har blivit mycket finare nu, vet inte om det beror på att jag kan höra fler nyanser av ljud nu. I alla fall njuter jag mycket mer av musik nu än jag har gjort tidigare. Roligt!
Har också upptäckt att jag numera kan höra på engelska filmer - behöver inte läsa texten, som jag alltid har gjort förut - nu hör jag vad man säger. Teleslingan är fantastisk.
Visste ni förresten att det "pyser" när man häller upp öl. Det har jag aldrig hört förut - har bara hört kluck, kluck.
Tycker själv att jag är ganska duktig för jag har på mig cippen hela dagarna nu, fast det är klart att när kvällen kommer är jag ordentligt trött. Så inget nattsuddande här.
Har kanske redan berättat att jag har klippt håret för att kunna dölja cippen - den är ju inte direkt snygg. Och det finns inte någon direkt anledning att gå och skylta med den även om det inte heller är något att skämmas för. Absolut inte - men jag tyckte i alla fall att det kändes skönt med det nyklippta håret.

Ja, så har jag faktiskt pratat i telefon flera gånger nu. Håller luren helt enkelt över mikrofonerna på cippen och det fungerar jättebra. Men en viss motvilja har jag fortfarande - får jobba på det.

Och så fåglarna! Att gå den här våren till mötes känns otroligt häftigt. Varje morgon när jag kommer ut fullständigt översköljs jag av fågelsång. Massor med olika kvittranden, det låter så gulligt. Vet att det mestadels är hanarna som tävlar om att sjunga högst, bäst och vackrast för att på det sättet locka till sig en söt liten hona. Men vem som helst kan ju njuta av sången även om man inte är en liten fågelhona och just nu kan jag njuta jättemycket.

Det var nog allt för idag.
Vivvi

2 kommentarer:

  1. Hej Vivvi !
    Vad härligt det låter...hoppas fåglarna kvittrar i maj med.Ja du det blir nog ovant när man ska lyssna.Vi har ju inte hört så mycket tidigare.Kul att det går bra för Dig.
    Ha det så gott o lyssna på.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Tiden rusar iväg så snart är det din tur att opereras. Håller tummarna att det kommer att gå lika bra som det har gjort för mig hittills.
    Det jag gjorde innan operationen var att jag veckorna innan tränade lite för att komma i bättre kondition - gick snabba promenader, varje dag. Så snabba att jag svettades ordentligt.
    På kvällen när jag lagt mig, så - det låter flummigt, det vet jag - pratade jag med mina hörselceller i hjärnan och sa till att nu måste dom arbeta ordentligt så att resultetet skulle bli bra. Jag tror nämligen väldigt mycket på att man mentalt kan påverka hur kroppen klarar av olika saker. Och hittills har det gått jättebra. Varje dag får jag nya ljudupplevelser.
    Håller tummarna för att det kommer att gå bra för dig också.
    Kram
    Vivvi

    SvaraRadera