söndag 13 mars 2011

Sov du lilla videung.....men snart är det vår

Igår var det en sån där underbar dag, solen sken och fåglarna kvittrade! och jag tog en härlig promenad med mina små vovvar. Det var då jag såg videungen. Visst är det härligt med dom allra första vårtecknen. Utmed grannens hus växer det massor med vintergäck, så snart slår nog även snödropparna ut.

När man promenerar så hinner tankarna virra både hit och dit - fascinerande att veta att 90% av tankarna som jag tänker idag är precis samma tankar som jag tänkte igår - inga nya tankar här alltså.

I alla fall så har jag funderat en hel del på hur ett cochlearimplantat faktiskt fungerar. Ja, nu menar jag inte apparaten på örat och sändaren, magneten och allt det där. Nej jag tänker så här:
inne i en "normalhörandes" snäcka finns ca 20 000 hårceller som fångar upp ljud och skickar det vidare till hörselcellerna och vidare till hörselcentrum i hjärnan.
Om ett cochlear implantat har 22 elektroder som är införda i snäckan för att därifrån skicka vidare signalerna till hjärnan, hur arbetar då de 22 elektroderna om de ska ersätta 20 000 hårceller? Har varje elektrod "hand om" ca 1000 hårcellers ljudomfång? eller blandar elektroderna ljudet ungefär som när man målar med vattenfärger - man blandar gult och blått för att få grönt. Kan man blanda lite elktrod 1 med lite elektrod 2 för att få en ny ton? Eller innehåller varje elektrod många toner?
Det här är frågor som jag ske be ingenjören försöka förklara för mig.

Så funderar jag också på det här med "programmens styrka". Som jag har skrivit tidigare så vet jag inte om det är bra att använda sig av ett starkt program eller om det är bättre att man klarar sig med ett svagare program? När man är hörselskadad så har man ju oftast en mycket lägre smärttröskel än normalhörande.
Men var är det som det gör ont? I snäckan eller i hjärnan. Men om man nu kan sända signaler direkt till hörselcentrum i hjärnan och som då kan uppfatta ljud och det oftast är i snäckan som hörselskadorna sitter så borde ju hjärnan klara av hur starka signaler som helst. Kan det då vara så att man ska lära hjärnan (som inte har tränat på detta) att kunna höra så volymstarkt som möjligt? Och på det sättet också få med de mycket svaga ljud som kan uppfattas av ett starkt program.

Förmodligen verkar det här väldigt förvirrat men jag vet alldeles klart vad jag undrar över men sjutton vad svårt det var att skriva ner frågeställningarna.

Hur som helst undrar jag om det är någon annan som har fått klart för sig hur det här fungerar?

Ja, så kan jag berätta att jag har fått kallelse till vårt lokala sjukhus för att träffa en audionom och en kurator för att prata om implantatet. Jag träffar ju både audionom och kurator på Karolinska så jag vet inte riktigt vad dom här två ska göra. Men det får jag snart reda på för på tisdag är det dags att träffa dom.

Har också lovat att träffa Monica och berätta mina erfarenheter kring operationen och den nya hörseln. Monica ska genomgå en operation i april.



Förutom att promenera med hundarna så har jag bakat glutenfritt surdegsbröd i helgen. Den här gången blev det surdegsbröd med bovetemjöl. Jättegott! Receptet finns på MixWells hemsida: http://www.mixwell.com/ och dessutom kommer jag att lägga in det på bloggen: glutenfri bakblogg

Ha det så bra
Vivvi

6 kommentarer:

  1. Hej Vivvi !
    Tack för tipset jag fick.Jag ligger också o tänker på öronen innan jag somnar.Måste se o vara lite positiv till det mesta här i livet.

    Men nu till något annat.Jag var in o kikade lite på din firma,mycket vettigt.Min sambo har lite krångel med sin mage sen han var sjuk,min måg tål inte mjölk m.m.barnen kan vara lite si så där.Så jag skall skicka efter lite mjöl hos Dig.

    Finns Era produkter här uppe i s:a Hälsingland mån tro?Jag bor i Bollnäs men det vet du kanske.

    En undrande
    Birgitta hare så gott.

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Det är så trevligt när du tittar in och skriver en kommentar. Har du fått den exakta tiden för operationen? Kommer inte i håg.
    MixWells produkter finns idag i de flesta större livsmedelsbutiker ICA, COOP Forum, City Gross bland annat.
    Om du/ni misstänker att din sambo kan vara glutenintolerant så finns det ett enkelt test som man kan köpa på Apoteket och som visar om man har de indikationer som krävs för att det ska vara celiaki. Så mitt råd är att först prova med testet innan han börjar äta glutenfritt.
    I och för sig så kan alla gott och väl äta glutenfritt (gluten är inte bra för någon, det är inget kroppen vill ha) men tyvärr så är ju de glutenfria produkterna oftast dyrare än motsvarande med gluten.
    Hör av dig igen om du vill veta något mer.
    Vivvi

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jo den 6 april blir det op,åker ner den 5 till uppsala.Spännande.Jag fick en ny hörapparat i onsdags igen.Den jag hade pep o lät som en vindsnurra fast den var ganska ny,jag provade två före och det var fel på bägge,måndags ex sa jag så det var väl lika med den tredje.Men nu hör jag igen som vanligt.Bra om den fungerar nu då.Jag ska kika i vår ica kvantum butik om produkterna finns.Ni hade en massa goda resept som jag vill prova.Tycker om att baka o laga mat.Mågen skulle bli glad om jag fixade lite annat och pannkaka eller våfflor skulle sitta fint.
    När jag kommer till Västerås näste gång ska jag leta upp er.Min sambos f.d svåger o svägerska bor där nere och har firmor oxå.
    Ha det så gott så hörs vi vidare.
    Birgitta.

    SvaraRadera
  4. Hej Vivvi!

    Jag har försökt i ett par veckor att skriva svar till dig, men var gång när jag nästan är klar med skrivandet, slänger programmet ut mig… Så nu skriver jag inlägget i Word och klistrar in det här ;-)

    Jag förstår precis vad du tänker: örat har sådär tjugotusen hårceller, du har tjugotvå elektroder och jag har tio elektroder – HUR kan det då bli nästan lika bra som med tusen eller tvåtusen gånger fler nyanser? Jag frågade min tekniker och han svarade ungefär som du själv kommit fram till. De olika elektroderna får olika mycket signaler beroende på vilket ljud det är, och skickar sen en snygg mix in till hjärnan som låter nästan som ett normalt ljud.

    Min personliga uppfattning vad gäller ljudkänslighet är att jag kunnat ”träna mig till” att tåla högre ljudnivåer. Speciellt gäller detta diskanterna där jag höll på att hoppa i taket vid minsta lilla ljud i början. Vid varje justering (mapping) har jag kunnat dra på lite mer och nu säger teknikerna att jag ligger på ”normal” ljudnivå. På mitt CI finns volymkontroll (via fjärrkontrollen) och jag har ytterligare utrymme, så jag maxar när jag går i skogen för att kunna höra fåglarna tydligare. Enda gången jag tyckt CI-ljudet varit för högt, var på ett spinningpass där ”kontrollörat” var maxat på röd lampa. Då behövde jag också sätta ner ljudet på mitt CI.

    Jag är alldeles överväldigad över hur bra jag hör numera! Träffade en gammal kompis som bryter på polska. Jag har alltid tyckt det är så himla svårt att gissa vad hon säger, men jag gillar henne skarpt så i alla år har jag envist kämpat med att förstå vad hon säger. Men icke nu! Nu förstod jag precis allt hon sa! =) Så är det när man bara kunnat lyssna till språkmelodin… Hon var mao inte svår att förstå, bara svår att höra ;-)

    Kram och njut av våren! // Tina

    SvaraRadera
  5. Hej Tina!

    Blir så glad när du hör av dig. Har försökt ett antal gånger att skriva kommentarer på din blogg men Nej det funkar inte alls och efter ett tag så har texten försvunnet och då orkar jag inte skriva om det.
    Men dina kommentarer kring hur du tänker om ljuden och hur du upplever dom är SÅ intressanta. I mitt senast inlägg har jag en länk till en teknisk beskrivning (riktigt teknisk) av hur ett CI fungerar. Du kan ju titta in där och få lite mer "djuplodad kunskap".
    Sedan så trivs jag väldigt bra med att besöka din blogg för alla mysiga iakttagelser som du gör. Gillade och håller med om kliiga lappar i kläderna.
    Från det ena till det andra så har jag inte fastnat i kylskåpet men väl i/på bildörren. Skrattade gott när det hände och tänkte på dig.
    Kram och fortsätt själv att njuta av våren och fågelsången.
    Vivvi

    SvaraRadera
  6. =) Haha! Kan förstå hur du kände dig när CI:t föredrog bildörren framför dig!

    Jag följer också din blogg med iver! Kul att läsa! Jag såg din länk till den tekniska beskrivningen. Den var jättebra och jag kanske snor den och lägger ut på min blogg en dag. (Det är väl ok?)

    Verkar märkligt det där med att man inte kan skriva inlägg utan att bli utslängd titt som tätt... Frustrerande!

    Så det blir ett kort inlägg ikväll innan jag blir "portad" av Mr Blogspot ;-)

    Kram på dig! // Tina

    SvaraRadera