tisdag 1 mars 2011

Hör du bra nu?

Den frågan ställer nästan alla som jag träffar. Då är det lite tröttsamt att varje gång förklara att jag har precis börjat lära mig att lyssna med den nya cippen.
Men hur är det då nu två veckor efter inkopplingen? Ja, jag hör klart mycket bättre än tidigare om jag befinner mig i en lugn miljö med inte alltför mycket ljud runtomkring. När jag går ut hör jag massor av fåglar som jag aldrig hört förut. Det är något som jag njuter mycket av.
Att se på TV är också mycket roligare än förut, för nu kan jag höra nästan allt - även när man pratar engelska. Oftast använder jag teleslingan och det blir så klart och starkt ljud.
Några nackdelar?? Att spola på toaletten är riktigt,riktigt jobbigt. Ljudet är så starkt så jag nästan flyger i taket varje gång.
I bilen så låter däcksljudet väldigt mycket, det låter som porlande vatten. Motorljudet är inte så högt utan mest är det ljudet från däcken eller från passerande bilar. Köksfläkten är också lite irriterande med sitt höga ljud. Men allra mest är det bra men jag blir trött efter en dags användande av cippen.

Den delen som hänger på örat har jag fortfarande lite problem med. Jag tycker att det är så himla skönt att slippa ha något i örat men då sitter inte apparaten så bra på plats. Nu senast när jag var i Huddinge så böjde ingenjören till en bit för att den skulle sitta bättre. Men det räcker inte. Audionomen har gjort ett avtryck så det ska komma en öroninsats med posten.
Idag passade jag på att besöka Västerås Otoplastik, det är där man gör öroninsatser för personer i vårt område. Jag frågade om det kunde gå att göra någon annan modell av "insats", något som man inte behöver ha i örat och som kan hålla apparaten på plats.Men det var tydligen inte så lätt, så nu ska jag vänta på insatsen och sedan kan killen här hjälpa till att göra så att insatsen inte blir så kompakt/tät. Med den gamla hörapparaten har det ju varit jätteviktigt att den satt tätt, för att undvika rundgång. Nu kan det aldrig bli rundgång,så det problemet är ur världen.

Fåfäng som jag är så har jag varit och klippt håret för jag tyckte att den nya apparaten syntes så mycket. Tidigare har jag mestadels haft håret uppsatt men som sagt det var lite svårt att gömma cippen. Det är inte så att jag skäms men jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt.

Oj, det höll jag på att glömma. Jag har pratat i telefon flera gånger med luren mot cippen och det har gått jättebra. Min bror som ringde igår sa att så bra har jag inte hört i telefon på väldigt, väldigt länge.

Så visst har det gått otroligt mycket framåt. Men då säger min man att: "Du ser inte glad ut." Jag är jätteglad för det som har uppnåtts så här långt men det är också väldigt jobbigt att "träna" att höra.
Ibland funderar jag på om det är bättre eller sämre att träna med mycket ljud. Ingenjören säger hela tiden att om det ena programmet börjar kännas för lågt så ska jag använda ett som låter högre. Betyder det att det är bra eller dåligt att man tål mer ljud? Är det meningen att man ska vänja sig vid att ha högre ljud på?
Måste komma ihåg att fråga ingenjören om det. Eller är det någon annan som vet?

Nu ska jag i alla fall gå och njuta av att höra framför TV.
Ha det
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar