torsdag 26 maj 2011

Hattar ska hädanefter bli min melodi

Nu har den där säsongen kommit, ni vet då det ena minuten är sol och nästa regn. Regn är något som mina höron inte tycker om. Och speciellt rädd är jag om min nya cipp, den tål ju inte regn.

Så vad gör man då om man inte är van att bära hatt? Keps och mössa har jag ju använt. Kepsen täcker inte öronen och en mössa nerdragen över öronen mitt i sommaren kan ju se lite knepigt ut. Så nu blir det hatt som gäller.
En genomgång av hattförrådet hemma var ju inte särskilt upplyftande. Den stora hatten till vänster i bild, brukar jag ha när jag jagar - kan kanske användas på hundpromenaderna. Hatten i mitten, den kakifärgade, har jag använt på exkursioner - som t ex när jag vandrade till Macchu Picchu. Men det blir ju inget snyggt på stan. Ska man gå och dra på ett paraply då ifall det blir regn?

Nej, det där med hatt känns mycket utmanande. Eller vad sägs om en sådan här hatt?


Men hatt kan ju vara så mycket mer. Eller vad tycker ni om den här omtalade hatten, värd över 800 000 kr.



Fast den här kommer ju inte att funka för den skyler inte öronen. Nej jag får leta vidare, tills jag hittar något bättre får väl min gamla kakihatt duga.

Om lite drygt en vecka ska jag ut och åka husbil, resan ska gå till Danmark, Tyskland och Holland. Kombinerar nytta med nöje. Så det blir besök hos MixWells kunder i Danmark, Tyskland och Holland och däremellan ska jag försöka njuta lite semester. Då uppstår problemet: Hur ska jag klara det där med cippens batterier?
Jag har idag två uppladdningsbara batterier. Varje batteri räcker ca 12 timmar, det innebär att någon gång vid 7-8-tiden på kvällen piper det till och talar om att nu tar batteriet snart slut. Då brukar jag gå och byta till det andra batteriet som står färdigladdat.Hur gör man då på en resa utan elkontakt?
Nu har jag försökt lösa det genom att jag har kontaktat Cochlear Nordic AB och där har jag beställt två nya uppladdningsbara batterier. Pris: ca 1875 kr/st. Som hittat!

Innan jag kom så långt att jag beställde batterierna, tog jag kontakt med ingenjören på Karolinska och frågade honom till råds. Han kom då in på om jag kunde använda mig av engångsbatterier, kanske? Han gick in och kollade på min cipps inställning. Och återkom och sa att i värsta fall så räcker engångsbatterierna 5 minuter - då brast jag ut i gapskratt. 5 minuter!!!!!
Med lite tur skulle dom kunna räcka i många timmar. Men det kändes för osäkert. Har några engångsbatterier hemma så jag ska prova och se. Kan ju vara bra att ha i reserv. I alla fall så har jag beställt nya uppladdningsbara batterier och dom ska skickas till mig från England. Hoppas att dom hinner fram innan jag ska åka i slutet på nästa vecka. Men även 4 batterier kommer att innebära vissa problem - det gäller att hitta möjligheter att få sätta laddaren i en kontakt då och då. Det brukar ta ett antal timmar för batterierna att laddas. Ja, ja det ska väl lösa sig på något sätt.

Nu ska jag alldeles strax ge mig ut i trädgården och fläta pil.
Vivvi

2 kommentarer:

  1. hej Vivvi!
    Här rullar det på av bara den.Ljuden bara ploppar uppo jag kommer ihåg många av dem.Det är så kul att höra igen.Ett nytt liv.Satte o läste min bok om laddare o såg att det fanns extra laddaretill cigarettutaget i bilen.Som när man laddar mobil.Men vi kanske inte har samma grejer eller inplantat.Ha det nu så gott,var rädda om er på resan så hörs vi vidare.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. NU minsann, NU kan jag kommentera! Har försökt i en vecka men det har varit helt omöjligt! Så läste jag hos Webtussa där hennes vänner nämnde samma problem. Efter att ha installerat Google Chrome funkar det ju alldeles ypperligt ;-)

    Jodu, om man hade hatt en hatt o hatt, som mamma säger... Själv håller jag mig till kepsar. (Mest för att skärmen skyddar mina ögon från den jobbiga solen.) Har precis köpt mig en jättefin Fjällrävenkeps med stor skärm och som också är stor nog att dra ner en bit över höronen. Inte så lyckat i blåst kanske, men vilken hatt/keps är det? ;-)

    Annars blir det huvan på regnjackan eller paraply som får göra sitt jobb. Fast, inte uppfattar jag CI:t såå känsligt, hörapparaterna gillar ju inte heller vatten.

    Vad gäller batterier kör jag fortfarande på engångsbatterier, då jag finner de laddningsbara extremt dyra i inköp. Man kan ju inte vara säker på att de håller så länge som de lovar samt att man hela tiden måste ha tillgång till ström. Men men.., Jag får kanske tänka om nu när jag har fått FM-mottagare (för telefon och mikrofon på mitt jobb). Den mer än fördubblar batteriåtgången och där hade laddningsbara batterier klart varit ett alternativ.

    Hoppas du får dina batterier i tid och att du får en underbar resa!!!

    Kram från Tina

    SvaraRadera