tisdag 31 maj 2011

Trädgårdsarbete - en lisa för själen!

Att påta i trädgården är verkligen en lisa för själen. Man måste ine kunna något - det är skönt ändå. Jag är en typisk amatör vill men kan inte så mycket. Så jag gör säkert tusen och en fel när jag påtar i vår trädgård. Förståsigpåarna säger att man ska planera - göra ritningar - på hur man vill ha det. Så funktionellt kan jag inte arbeta.

Nej, idéerna kommer flygande och så sätter jag igång med det. Köper en hel del växter på Tradera. För det mesta fungerar det bra, men ibland dör plantorna. Trädgården som jag påtar i är ca 1000 kvm så det finns lite plats att vara på. Nu senast så är det ett skuggigt hörn som har fått en flätad kant för att markera var hörnet börjar och slutar. Tycker själv att det blev rätt bra. Köpte en träbit (vet inte vad just den här sorten heter) som delades i ca 25 cm långa bitar. Dom bitarna slog jag ner i jorden med ca 40-50 cm mellanrum. Sedan drog jag ut på landet och plockade sälgkvistar (vide) dom står oftast utmed vägar och där vill ingen ha dom - vägverkat tar bort dom med jämna mellanrum. Därefter var det bara att fläta en bakom och en framför.

I mina planer finns att iordningställa en rosengård - det är en ganska liten del av trädgården - där jag nu planterar rosor av olika sorter. Köpte nyligen en ros, Candy stripe, som ska bli gul och röd randig. Spännande! Ska försöka ta några fina bilder när rosorna blommar. Förra året blommade några och jag hoppas att det ska bli fler i år. På ett ställe ska jag placera lite stenar som ska skärma av där jag även har lite Klematis, det är dom stenarna som jag kånkar och bär på nu. Skulle helst vilja bygga en liten, liten mur men jag får se hur mycket jag orkar. Det är tungt med stenar men stenar är å andra sidan så fint - brukar ta med mig stenar från olika platser när jag är ute och reser. Så arkeologerna i framtiden kan kanske klia sig i huvudet när dom hittar sten från såväl Spanien, Frankrike, Danmark och Norge här.

Förgätmigej

Fortfarande blommar Förgätmigej i trädgården. Den sprider sig nästan ohämmat men å andra sidan är den så söt när den blommar på försommaren. Tulpanerna har blommat över och istället har dom första liljorna kommit. Nu händer det något nytt varje dag i trädgården. Och överalltihopa kvittrar fåglarna!


Cochlear Nordic AB
Vad snabba dom var i England. Det känns som det var igår jag beställde nya batterier - men det var nog i torsdags eller möjligen i fredags - och dom har redan kommit. Står på laddning nu. Det kallar jag service!

Svårt att lämna kommentarer
Har förstått att det är fler än jag som har problem att lämna kommentarer här på bloggen. Jag är alldeles för dålig på det här med IT så jag blir knäpp av att försöka lämna kommentarer. Nu senast har Tina i alla fall kommenterat att det är bra med Chrome när man gör kommentarer. Är det någon som kan förklara mer för mig hur det fungerar????

Nu väntar trädgården och stenarna
Vivvi


4 kommentarer:

  1. Hej igen Vivvi!

    Jo, jag gick in på den här länken: http://www.google.se/chrome?hl=en&brand=CHMI Jag laddade helt enkelt ner programmet därifrån. När jag sen använder Google Chrome som webläsare på Blogger så funkar det ;-) "Simsalabim", bara sådär...

    // Tina

    SvaraRadera
  2. Hej Tina,

    Du är en ängel. Nu ska vi se om det går bättre.
    Förresten, nu när jag ändå "pratar" med dig. Hur många batterier använder du på en dag? Och vad kostar dom?
    Vivvi

    SvaraRadera
  3. Jag köper speciella CI-batterier (675-storleken) till min MedEl-apparat. Jag behöver tre batterier i taget och de räcker ungefär tre, max fyra dagar med nuvarande inställningar. Har jag FM-mottagaren på drar det mycket mer. Såvitt jag kan förstå ser laddningsbara batterier till denna apparat helt annorlunda ut och då har man bara ett långsmalt batteri i en helt annan batterihållare. Så jag räknar med att det i snitt går åt ett batteri om dagen, till en kostnad av 6-7kr om dan.

    De batterier jag köper heter Zenipower A675P, fast jag vet inte om de är bäst för just ditt CI. (Jag köper mina via mollerstrommedical.com, 20x6 batterier 750:-) men jag har sett hos Hörseltjänst att de säljer 675-batterier till CI av annat fabrikat. Hur de passar för ditt Cochlear vet jag inte förstås.

    Jag fick ett par paket PowerOne Implant Plus p675 (Cochlear) hos Audiologen men de tyckte jag inte räckte lika länge i mitt MedEl, så det kan vara individuellt från ett fabrikat till annat vilka batterier som är optimala.

    Det räcker förstås inte med vanliga 675-batterier till hörapparater, för då varar de kanske bara någon timme, vad vet jag? CI:t kräver ju så mycket mer kraft.

    Jag tyckte det lät märkligt, det din audionom sa, att de bara skulle räcka några minuter. Har han verkligen pratat om CI-batterier? Men det är klart, han borde ju veta, om någon ;-)

    Så det är intressant det där med resande och CI. Själv hade jag inte vågat förlita mig på laddningsbara batterier under en resa, men det är ju för att jag är van vid de jag har och att de räcker i några dagar.

    Som jag nämnt tidigare, ska jag snart ut och flyga... Åker till Sicilien om mindre än två veckor. Det gäller att vara förberedd inför säkerhetskontrollen. Hoppas de är snälla mot mig i säkerhetskontrollen och att jag får följa med planet! Audionomen gav mig också rådet att stänga av CI:t vid start och landning.

    Tjohoo vad det går bra att skriva kommentarer nu. Blir inte utkastad stup i kvarten. Heja Google Chrome!

    Här strålar solen och jag är ledig idag =)))
    Kram på dig, Vivvi!

    SvaraRadera
  4. Hej på er!
    Läser om era funderingar på batterier.Mitt Ci gatteri räcker i 12-14 tim.Jag har tre stycken som jag varvar med att ladda,varje batteri går att ladda upp till 500gånger.Det är 365 dagar på ett år.Kostar de 1875kr laddar de femhundra gånger skulle jag tro att det blir billigare än 6-7 kr som vanliga batterier kostar.
    1875/365=5,13.eller kanske jag räknar fel ??

    Kolla in på WWW.udens.se De är bra tycker jag.
    Snabba leveranser och hem i postlådan.

    Ha det så bra
    Birgitta

    SvaraRadera