onsdag 11 maj 2011

Syskonträff med konst på programmet

             Här sitter min bror upptagen av sin nya "fritidssysselsättning" - nämligen att måla.

Varje år någon gång i slutet av april-maj bjuder jag in mina syskon med respektive till en syskonhelg med ett hemligt program. I år gick gick programmet i konstens tecken. Med en pappa som var utomordentligt duktig på att teckna och en mamma som började måla vid 70-års ålder och som dessutom sålde en del av sina tavlor, så skulle vi syskon nu visa om vi hade något konstnärligt påbrå.

Det började med att vi på lördag förmiddag åkte iväg till Kvicksund för att där träffa en konstnär och fotokonstnär, Mikael Larsson. Mikael som dessutom är bildlärare kunde lära oss en hel del om tecknandets och målningens konst. Fullproppade med dessa nyvunna kunskaper var det dags för lunch. Lunchen intogs ute i det fria, på några klippor i Kvicksund. Whao... vilken lunch det blev. Solen sken, vattnet glittrade, alla var på sitt bästa humör och maten smakade kanongott.

Efter lunchen var det dags att ta farväl av vår lärare och sedan gick färden hem där vi nu skulle använda oss av våra färska kunskaper i målning. Påbjuden konstnärsklädsel var: basker eller slokhatt. Var och en fick dra lott för att se vem av oss som vi skulle måla. Därefter försågs alla med var sitt staffli, en uppsättning färger och naturligtvis en pannå att måla på.
Koncentrationen var det definitivt inget fel på. Alla skissade och målade av hjärtans lust och däremellan brast vi ut i gapskratt. Resultatet blev bra, roligt och annorlunda, se nedan:

                                             Jaha har vi en Dali, Picasso eller Zorn i familjen??

Under tiden som vi målade av hjärtans lust så förberedde min son, Sebastian middagen: Jordärtsskockssoppa, ugnsstekt ankbröst med karamelliserad rödlök och som avslutning Västerås specialdessert (ägg vispat med socker och grädde, som frusits och sedan nästan tinats upp, dekorerad med kakao, florsocker, kaffepulver och en skvätt konjak i ett halvt äggskal). Allt utföll till syskonens belåtenhet.

Efter en trevlig kvällssamvaro gick vi till sängs. På söndag, efter en ordentlig frukost ute på altanen.

                                     Tänk vilket fantastiskt väder vi har, högsommarvärme i maj.

Efter frukosten gjorde vi ett studiebesök på MixWells mjöleri. Måste ju visa upp och skryta lite över vårt fina företag. Det har hänt en hel del sedan dom förra gången besökte fabriken.

Efter besöket på MixWell åkte vi till KRLG2 (Västerås nya konstmuseum) för att fylla syskonen med ytterligare lite konskunskaper innan vi lät dom åka hem var och en till sig. Museet hade en utställning med många spännande och annorlunda konstverk, eller vad sägs om den här flytande fåtöljen?

Jag tror att mina syskon tyckte att det var en givande helg och nu är jag redan igång med att fundera ut vad nästa års syskonträff ska ha för tema.

Ha det så bra
Vivvi

3 kommentarer:

  1. Hej Vivvi!

    Vilken kul idé med tema på syskonträffar! Min familj, fyra syskon och mina föräldrar bor alla inom mindre än en mils avstånd, så vi träffas ofta, men det här gav mig ändå en idé om att ordna något med gemensamt tema. Ska genast fila på nåt som passar alla från 5 – 74 år. Tack!

    Tja du… Inläggen som bara försvinner… Jag har tröttnat på strulet och börjat skriva inläggen i Word, för att sen klippa ut och klistra in texten i blogspot. Att skriva långa inlägg som sen försvinner – det gör mig galen och jag ger upp till slut.

    Nästa vecka ska jag ner på sexmånaderskontroll av CI:t. Det ska förstås bli spännande! Hoppas jag får göra fler hörseltester, det är kul ;-)

    Nu ska jag se om jag kan knåpa ihop ett nytt blogginlägg – ibland kan jag skriva massor och ibland tryter skrivarlusten… Måste vara ett hårt jobb att vara författare på riktigt ;-)

    Kram från Tina i ett kallt och regnigt Helsingborg

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!

    Lika roligt varje gång du tittar in.
    Syskonträffen kom sig av att min mor gick bort för två år sedan och vi syskon bor utspridda över landet. Såjag tänkte att nu när mamma inte längre "håller ihop oss" så ska jag ordna något som gör att vi träffas under trevliga former åtminstone en gång om året. Varje gång försöker jag komma på något trevligt tema som jag håller hemligt för mina syskon fram till dess dom anländer.
    Förra året åkte vi i fäder spår till en gammal släktgård i Hälsingland.

    Om du har tittat in på dom kommentarer som jag har fått härpå bloggen så har du kanske sett att Birgitta brukar skriva och kommentera. Hon har precis fått sitt CI. Kopplades upp för en vecka sedan tror jag. Det är roligt att följa andra och höra hur det går för dom.

    Du som verkar vara en pigg intresserad tjej rekommenderar jag också att då och då titta in på Webtussas blogg (länken finns högre upp på min blogg) hon skriver så roligt. Och ibland mycket tänkvärda inlägg.
    Nu senast så gillade jag ett inlägg hon gjorde där hon jämförde prins Williams bröllop med Askungens bal. Titta får du se, det är jättebra.

    Håller tummarna för din hörselkontroll och jag ska kolla din blogg för du skriver väl hur det går?

    Ha en fortsatt riktigt skön vår.
    Vivvi

    SvaraRadera
  3. Hej Vivvi! Detsamma säger jag; det är jättekul att se att folk faktiskt hälsar på inne på min blogg!

    Lovar återkomma efter sexmånaderskontrollen!
    Jodå, tack för tips om Webtussas blogg - jag var faktiskt inne så sent som igår och kikade på den och minsann kikade hon in hos mig senare =)

    Härligt att följa andra CI-opererade också! Birgitta skrev på min blogg och berättade förra veckan om sina första framsteg - jag blev så glad för hennes skull!

    Jadu, hoppas din vår blir lika fin som min ska bli! Du ska visst passera Skåne snart, ser jag =) Själv har jag en Sicilienresa i vänten om knappt fyra veckor. Det ska bli såå mysigt!

    ...och lite spännande att gå igenom säkerhetskontrollen på Kastrup med CI:t... ?

    Ciao! // Tina

    Ciao! // Tina

    SvaraRadera