onsdag 29 maj 2019

                                             Granskott



                                  

Granskott är också godis från naturen MEN kom ihåg att du måste ha markägarens tillstånd för att plocka granskott.
När prins Carl-Philip gifte sig så serverades bland annat granskottssås. Många är kockarna som idag inkluderar granskott i sina menyer. Eftersom jag inte är så duktig kock har jag gjort det enkelt för mig och gjort picklade granskott. Picklade/inlagda granskott är lätt att göra och passar utmärkt som tillbehör till många rätter med fisk, kött eller vegetariskt.

                                                  

Här är mitt recept:
2 dl nyplockade späda skott
1 dl vatten
0,5 dl vitvinsvinäger
0,5 dl socker
ev 1 msk honung
2 krm salt

Skölj skotten och låt dom rina av. Koka upp resten av ingredienserna och lägg sedan i skotten och låt sjuda ca 10 min. Häll upp i burkar och sätt på locket. Låt svalna. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar