fredag 5 februari 2010

Fortsatta funderingar kring cochleaimplantat



Tankarna fortsätter att snurra kring cochleaimplantat. Och visst är det konstigt - ja, jag upplevde det som att ödet ville hjälpa mig i min beslutsångest - för häromdagen visade TV1 en film om just cochleaimplantat.


TV har väl aldrig intresserat sig speciellt för just den hörselskadade/döva gruppen? Och så helt plötsligt såg jag i TV-programmet att det skulle komma en film, 1,5 timme lång, som handlade om ett par i 65-årsåldern som får implantat inopererade. De båda i filmen hade varit döva sedan födseln. Och i filmen får man följa dom före, under och efter operationen. JÄTTEINTRESSANT!


Har jag blivit klokare? Vet inte det precis men nu vet jag åtminstone hur operationen går till och också vilka våndor och besvär man kan förvänta sig efteråt. Sedan tror jag inte att det går att jämföra filmens par med mig. Dom hade aldrig hört och jag har ju i alla fall hört större delen av mitt liv - visserligen dåligt men jag vet hur vågorna låter, hur fåglarna låter, hur prasslande papper låter osv.

Nästa vecka är det dags för mitt första informationsmöte om och kring cochleaimplantat. Då ska jag också försöka få besked om vad ett EAS implantat innebär. Och om det skulle kunna vara en lösning för mig.


Tillbaka till filmen, jag kan verkligen rekommendera den för den är såå fint gjord. Det är dottern till filmens huvudpersoner som har gjort filmen. Och det är ett ömsint fint porträtt hon gör av sina föräldrar.

Sedan är jag mycket imponerad över Sally, i filmen, som är fullständigt fantastisk på att läsa läpparna. Dom använde aldrig någon teckentolk utan klarade av all kommunikation genom att läsa på läpparna. Båda två hade gått på en väldigt speciell "oral" skola för döva. På det sättet hade de båda lärt sig att tala. Metoden går ut på att man får "känna" på ljuden, genom att använda de vibrationer som bildas när man talar. Helt fantastiskt!


Är du intresserad av att veta mer om filmen, den heter Hear and now, och kommer upp om man söker på Googles på just Hear and now.


Viveca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar