torsdag 11 februari 2010

Nu går jag vidare i utredningen om cochleaimplantat

Igår var jag på hörselvårdsavdelningen och träffade en audiolog och en kurator som informerade om och kring cochleaimplantat. Jag fick titta på hur de olika delarna ser ut. Jag fick ställa hur mycket frågor som helst. Men det här är inte lätt!

Dom hade naturligtvis tagit fram mitt senaste audiogram, det gjordes 2006. Och jag känner själv att hörseln har dalat sedan dess. Vidare så frågade dom om jag var mycket trött. Det är så konstigt för det frågar ofta professionella inom det här området. Jag vet inte. Visst jag är jättetrött för det mesta men å andra sidan jag har ju nästan alltid haft hörapparat så jag vet ju inget annat. Jag vet ju inte om jag skulle ha varit mindre trött om jag inte har hörapparat. Den har ju suttit som ett klister på mig från det jag går upp på morgonen tills jag lägger huvudet på kudden. Och så har det varit dom senaste 40-50 åren. Då är det inte så lätt att veta om jag blir trött av att använda hörapparaten. Javisst är jag trött men beror det på hörseln? Eller på den långa vintern? Eller för mycket arbete? Eller vitaminbrist? För lite motion? Det är inte lätt att veta.

I alla fall så ansåg dom att mitt audiogram visade att jag var en lämplig kandidat för ett cochleaimplantat. Jag frågade om EAS implantat men fick klara besked, det är inget för mig. Då ska man ha nästan fullgod hörsel på bastonerna men ha tappat diskanttonerna - jag har ju tappat alla!
Men nu rullar det hela vidare med att jag ska kallas till vidare utredning genom att få träffa en läkare naturligtvis göra nya audiogram och diverse andra tester.

Det som jag blev mycket glad över att höra var att konvalesenstiden inte är så lång som jag trodde. Efter operationen får man stanna ca 1 dygn på lasarettet varpå man får åka hem och sedan beror det på hur man mår, yr eller om balansen är dålig eller om man mår illa. Bortsett från sådant så kan man i princip börja arbeta dagen därpå. Sedan beror det ju på vilken typ av arbete man har om man kan arbeta utan att höra något på det opererade örat. I mitt fall så är det högerörat som i så fall ska opereras det är det jag hör sämst på. Och jag kan hjälpligt klara mig med bara hörapparat på vänster öra. Så det lät bra tycker jag.

Intressant var också att få reda på att jag kanske har rätt till ett bidrag från Försäkringskassan p g a min hörselskada. Det kallas Handikappersättning och kan uppgå för mig till 15408 kr om året. Varför har ingen sagt något om det förut? Nu kanske jag har missat massor med pengar.
I alla fall så ska jag nu ansöka om den här ersättningen kan behövas.

Intressant var vidare att få lite ny information om hjälpmedel. Fick låna med mig en liten smidig "konferensanläggning" - apparat som man kan lägga på bordet när det är flera som ska prata. Manicken är mindre än en mobiltelefon. Den kopplar man till T-slingan och sedan hör manmycket bättre. Ska bli kul att testa den.

Så på det stora hela var det ett mycket intressant möte på Hörselvårdscentralen.

Viveca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar