tisdag 25 januari 2011

Nu drar det ihop sig

Nu kan jag faktiskt räkna timmarna tills jag ska in till Karolinska och tills operationen ska äga rum. Imorgon bitti ska vi åka iväg.
Igår och idag känns det lite som att gå omkring i en bubbla. Det som händer utanför bubblan berör inte mig. Det är konstigt för jag känner mig egentligen inte nervös - men kroppen kanske är nervös. Oroar mig egentligen inte heller så mycket ändå känns det som att vara i en bubbla. På något sätt så finns operationen och vad som ska hända hela tiden bakom varje tanke och varje handling. Känner mig lite handlingsförlamad.
Fy så knäpp jag är.

I går kväll läste jag igenom pärmen, som jag fått på Cochleaavdelningen, från pärm till pärm (det var säkert 10:e gången jag läste den). För visst funderar jag på vad jag ska ha med mig? Ska man ha egna nattkläder?
Morgonrock? Självklart ska man ha med sig tandborste och egna hygienartiklar men resten...
Ska ha med mig en bra bok att läsa. Läste någons blogg och den personen berättade om problem med att se på TV på kvällen innan operationen för salskompisen ville tydligen se ett annat program. Och i så fall är det ju bra att ha en egen bok att läsa i.
Förresten så satt jag framför TV:n igår och hade min högra hörapparat avstängd för att ännu en gång kolla hur mycket jag kan hänga med med bara den vänstra hörapparaten. Det gick faktiskt ganska hyfsat - åtminstone så länge jag tittade på nyheterna och man kunde se personens mun. På TV märker man förresten väldigt väl vilka som talar tydligt och vilka som egentligen inte borde arbeta på TV. För dom som talar tydligt dom hör man ju utan att se munnen.
Nåväl det ska säkert gå bra att klara sig med bara en hörapparat - åtminstone en månad. För sedan ska jag ju få hörhjälp av CI - om allt går som planerat. I pärmen (som jag nämnde tidigare) stod det i och för sig om en person som ännu 3 år efter operationen fortfarande utvecklar sin hörsel. Kommer det att innebära att efter 10-15 år så har man superhörsel?
Vilken framtid!!!!

Vivvi

2 kommentarer:

  1. Bara timmar kvar - så spännande! Ser fram emot att få läsa i din blogg sen =)

    Superhörsel - WOW - det ser jag också fram emot! Fif*n vi kommer att höra perfekt sen när vi är gamla o sitter på "hemmet"!

    Jag har bara hunnit ha mitt CI i tre månader och tycker redan jag kan höra så bra med det. Till mig har man också sagt att jag i flera år framåt kommer att upptäcka mer och mer ljud, vilket låter underbart! Redan idag är det mitt CI-öra som är det örat som jag hör bäst med, det andra bara bidrar med basljuden, och tänk, det lyckades jag klara mig att höra ensamt med i en hel månad. Förvisso jobbade jag inte då, men ändå. Du kommer självklart att fixa det, du med, speciellt som du är van läppavläsare.

    En bok eller en veckotidning rekommenderas ;-)

    Break-a-leg! OBS! Ta det bra inte bokstavligt! =)

    Tina

    SvaraRadera
  2. Ja Vivvi lycka till.Vi får höras hur det går.Ja du jag hör då inte med en apparat på tv:n.Jag har bara en på vänster öra så jag får klara mig med den.CI får jag på höger öra.Det blir spännande när de kopplar på ci:n sen,hur det kommer att låta.Det kommer att gå bra för dig.Kram Birgitta.

    SvaraRadera