tisdag 18 januari 2011

Sent ska syndaren vakna!

Nu när det bara är 9 dagar kvar till operationsdagen, ligger jag i hårdträning för att bygga upp konditionen. Jag vet att om kroppen är i topptrim så klarar man en operation bättre än om man har dålig kondition. Men det här kom jag att tänka på för bara några dagar sedan.

När jag kom att tänka på det där med konditionen hade jag precis kommit på att jag har gått upp 3 kg under julen. Fy, usch! Och så hade jag precis bakat en våldsamt god godiskaka. Jag smakade 2 bitar men sedan fick det vara nog. (receptet kommer lite längre ner) Nu gällde det att ta tag i situationen. Så jag bestämde mig för att börja med raska promenader ett par gånger om dagen (tar med mig Ninja min hund som gillar att gå fort). Jag började med en gång - egentligen älskar jag att promenera, både fort och sakta.

ZUMBA
Men promenera räcker ju inte om man ska gå ner i vikt också. ZUMBA, det är grejen. En dans träning som heter duga. Var på mitt första besök i Zumbaklassen i söndags. Jätteroligt och jobbigt. Där kan nog ett och annat hekto rinna av.


Men, vet ni vad jag upptäckte för första gången. Att koordinationsförmågan har verkligen zackat efter, har aldrig haft några problem med det tidigare. Men nu att få ihop armar, ben och rumpa på en gång, det var mer än jag klarade av. Benen funkade bra och att få med armarna gick hyfsat men rumpan... I zumba ska man vicka på rumpan som dom gör när dom dansar i Sydamerika.  Varför har jag inte fått några rumpvickmuskler? Det fanns inga alls, när jag skulle vicka på rumpan så åkte hela kroppen med. Är det åldern? eller är det avsaknad av muskler?

Ikväll ska jag i alla fall prova på rumpvickninge igen, ska bli roligt. Kanske, kanske kan man lära sig med tiden.

Här kommer receptet på den goda Godiskakan, den är jättelätt att göra och innehåller säkert alldeles för mycket kalorier. Varför måste allt som är gott innehålla så mycket kalorier?

2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 dl kokos
1 dl russin
1 tsk vaniljsocker
1 burk jordnötskräm
1 l rispuffar
Till garnering
100 g blockchoklad (eller annan god choklad)
0,5 dl grädde

Lägg ner allt utom rispuffarn i en kastrull och värm upp under omrörning tills allt har smält samman. Ta av från värmen och rör ner rispuffarn. Häll upp allt på ett bakpplåtspapper och forma en fyrkant.

Låt kakan svalna något. Värm grädde och choklad till garneringen i en kastrull. Rör om hela tiden så det inte bränner fast. Bred sedan ut chokladen över kakan och ställ den kallt att svalna. Skär sedan kakan i lagom stora rutor. Förvara kakorna svalt i burk med tättslutande lock.

För min del blir det inga mer sådana gobitar nu gäller det att bli av med några kilon och att bygga upp kroppen. Jag har bara 9 dagar kvar innan dagen D.

Vivvi

1 kommentar:

  1. Vänta nu... Om du var på Zumba i söndags borde dina rumpvickningsmuskler ha gett sig till känna idag - eller hur? ;-)

    Såsom evig jojobantare tänker jag förresten inte ens låtsas om att jag sett receptet på dina godiskakor! (Vilka?)

    // Tina

    SvaraRadera