tisdag 22 februari 2011

En vecka efter inkopplingen

Igår var jag på Karolinska i Huddinge igen för nya inställningar. På engelska kallas det för mapping. Och visst är det fantastiskt jag hör faktiskt nu fast ljudet kommer inte via örat utan går "rakt in i hjärnan" Nu kan jag sitta och prata med bara cippen på och hör klart och tydligt vad folk säger. Jag kan höra vad man säger på TV, det mesta i alla fall. Och allt bara efter en vecka.

Det första som händer när jag kommer på återbesök hos ingenjören är att han frågar vilket program jag har använt mest och hur jag har upplevt det. När jag kom dit så var det framförallt program 3 som jag hade använt. Ekot verkar ha minskat högst väsentligt men det finns fortfarande där, framföralt när jag själv pratar.
Så kopplar ingejören ihop min processor med datorn för att se hur mycket motstånd (ohm)som det är på trådarna. Egentligen fattar jag inte så mycket av det här men det är säkert både viktigt och bra. Så här såg bilden ut igår:
Den röda kurvan var förra gångens motsånd och den blå var gårdagens motstånd. Det ska helst vara en jämn kurva. Och så sticker helt plötsligt en plutt iväg högt upp. Det är den avstängda elektroden. Så på det hela så såg det bra ut.
Sedan var det dags att titta på inställningarna till de 22 elktroderna. Vi går igenom varje enskild elektrod och jag får tala om när jag hör tonen allra först - och då är det jättesvagt - och sedan höjer ingenjören volymen tills det nästan gör ont. Det ska vara så högt att det är obehagligt men inte så det gör ont. Här nedan visar bilden hur det ser ut på datorn där varje orange prick är en elektrod och hur hög volym jag klarar och den grön pricken är det lägsta som jag kan uppfatta.

Här är det alltså höjning på gång jämfört med förra gången - det är alltså dom i mitten som har höjts så här långt. Jag har problem med basen, det är det som ger mig så mycket eko, syns längst till vänster i diagrammet. Här är det lågt inställd och på nedanstående diagram kan man se att det är 4 elektroder som är avstängde, 3 i basen och 1 i mitten - den är väldigt, väldigt obehaglig. Att dom är avstängda betyder bara att dom är avstängda så länge jag/ingenjören vill, dom kan aktiveras längre fram.

När ingenjören gjort sina inställningar så hade jag fått 4 nya program: nr 1 var det som var program 3 när jag kom, nr 2 var det som han trodde jag skulle tycka var "normalt", nr 3 var högt så det skulle jag försöka vänja mig vid och nr 4 var/är ännu högre. Tack för idag!
Sedanskulle jag gå med Vanja audionomen in i audiologrummet för att kontrollera hur mycket jag hör med cippen idag. Jag fick sitta och lyssna på först tvåstaviga ord såsom: skummjölk, järnväg, lergök. Och Jippi!! jag hörde 76% med bara cippen. Med min gamla hörapparat så hade jag en uppfattning på ca 24%. vilken förbättring. Enstaviga ord som: bil, båt, hal är svårare så där hade jag bara 56%. Otroligt jag kan höra med cippen. Och bättre kommer det att bli har dom lovat. Nu är det träning som gäller och för hjärnan att vänja sig vid ljuden.
Nu ska jag till Huddinge imorgon igen, sedankommer det att vara ett uppehåll på ca 2 månader.
Som det är nu är jag till hälften sjukskriven. Så idag lyssnar jag på talboken och bakar semlor samtidigt. Men efter lunch så är det mjöleriet som gäller (mjöleriet är vår firma MixWell där vi tillverkar glutenfria mjöler och mjölmixer).

Oj, jag höll ju på att glömma om Kates blogg. Kate är en ung australienska som fick ett cochlea implantat inopererat 2009 och som har skrivit en mycket bra blogg: katelocke.wordpress.com

1 kommentar:

  1. WOW! 76% efter bara en vecka!!! Grattis! Lite avundsjuk är jag allt, jag menar, om några månader hör du säkert 128% med den utvecklingskurvan ;-)

    Tack för tips om Kate, ska läsa hennes blogg sen en ledig dag.

    Jobba halvtid säger du... Antar att det är lättare sagt än gjort när du är egenföretagare...

    Ha det bra, så hörs vi vidare! KRAM! // Tina

    SvaraRadera