onsdag 16 februari 2011

Huddinge tur och retur

Så här fint är mitt hörande öra idag. Men tänk att doktor Anders lyckades fiffla in den där grejen med magnet ända där uppe på skallen, fast han bara "öppnade" alldeles bakom örat. Helt otroligt tycker jag.
I alla fall så är det in processor till ett cochleaimplantat ser ut - för er som inte visste det. Grejen som sitter på örat fångar upp ljudet som sedan förs till manicken uppe på huvudet. Därifrån går sedan signaler till snäckan. Nästa bild visar hur alla 22 elektroderna är placerade som finns inne i snäckan.


För att få det hela att fungera så måste jag besöka ingenjören Gunnar som sitter vid en dator som ser ut så här:
På skärmen kan man se grafen som visar mina elektroders inställningar.
Jaha här sitter man alltså medans ingenjören kopplar ihop cippen med datorn och då kan ha se exakt hur mycket ljud som kommer in via de olika elektroderna. Nedanstående bild visar inställningarna som han gjorde i måndags röda och de nya blå som han gjorde idag. Allteftersom hjärnan vänjer sig vid det nya sättet att höra ljud så måste man höja "volymen". Men från början kan man inte höja så mycket för då blir det bara obehagligt - ja det kan till och med göra ont.

När jag sitter "hopkopplad med datorn" går Gunnar igenom varje elektrod för sig och kontrollerar hur hög volym den kan ha utan att det blir alltför obehagligt. Bilden nedanför visar varje elektrod och hur han kan flytta de röda pluttarna upp eller ned beroende på hur jag uppfattar ljudet.


Så här var inställningarna som gjordes i måndags och härnedan visar vi en del av inställningarna som gjordes idag. Det syns att det är lite olika. Ingenjören var till och med tvungen att "stänga av" en elektrod för signalen från den var väldigt obehaglig. Kanske kan ha aktivera den senare igen när jag har vant mig vid det nya sättet att höra.



När Gunnar har kollat igenom alla elektroderna och funnit ut vilken inställning de ska ha för att det ska kännas bra för mig, så gör han två inställningar som är lite starkare och en som är lite svagare. Den svagare ska jag använda mig av om jag blir trött och tycker att det är jobbigt. Sedan när jag har vant mig vid det "bra" programmet så ska jag gå vidare till ett starkare och sllutligen om möjligt till det starkaste programmet.
Bilden visar de fyra olika programmen som han lägger in på min cipp.

Det bästa av allt är nog att med dom nya inställningarna så har "ekot" minskat högst väsentligt. Skönt!!!
Efter besöket hos ingenjör Gunnar var det dags för besök hos audionom Vanja. Precis som i måndags så fick jag lyssna på en mängd ord och försöka höra vad det var hon sa - utan att titta på henne. Och jag klarade nästan alla. Det var lite svårt att höra skillnad på fått och fatt och håll och hall. Men hon sa att det är så i början än så det kommer. Väldigt många hör bara pip så här i början men jag kan höra vad folk säger, hörde till och med vad dom sa på bilradion och det brukar jag normalt inte göra. Så det här kan nog bara bli bättre och bättre.
Var inne i loivsmedelsaffären på väg hem och himmel vilket oväsen det var därinne: folk stod och pratade och jag hörde ju vad dom sa, vagnar rasslade, burkar slamrade etc. Sånt har jag aldrig hört förut.

Nu avslutar jag dagens inlägg med att berätta att våren är på väg, så håll ut:


Vivvi








1 kommentar:

  1. Hej Vivvi!
    Kul att det går bra för dig.Ja det är mycket med allt.Inställningar hit o dit.Elektroniken är en konst,tur att det finns och att några fixar det.Detta är helt otroligt.Jag har fått en tid nu 6 april i Uppsala.Jag får en MED El opus2.Jag var ner torsdag (igår) och gick igenom allt.Jag åkte på lite virus för en vecka sedan så jag måste se till att bli kvitt den innan op.Karin som ska op mig sa att jag lät som en orgel i bröstet o hade lite för högt blodtryck,men i dag var det skapligt.Har fått piller så det blir nog bra.Kul att följa din blogg spännande.Detta är en heltids sysselsättning.Lycka till med ljuden framöver.
    Ha en trevlig helg.Var rädd om dig.

    SvaraRadera