torsdag 10 februari 2011

Korsstygn, langettstygn och smygsöm

Nu har jag, nog, fått en förklaring till varför mitt operationsärr ser så litet ut. Doktor Anders har varken använt korsstygn, langettstygn eler smygsöm. Nej, det ett plastikkirurgiskt ingrepp. Lekmannamässigt uttryckt betyder det att han har lagt ett snitt med en "vinkel" i, så att han har fått två flikar. Med dessa flikar kan man lyfta huden så att man kan komma in med instrument under huden. Fiffigt va?
På det sättet kan man undvika alltför stora snitt med åtföljande ärr. Detta har inte doktor Anders förklarat utan en god vän som är läkare och som tittade på ärret igår.

Nu har jag också fått förklaringen till varför jag inte får "tryckutjämna" som jag brukar göra för att höra lite bättre. Av samma orsak får jag inte snyta mig hårt. Jo, när man gör det så stänger man hålrummet i mellanörat/halsen och det påverkar i allra högsta grad operationsområdet i innerörat.
Samma fenomen uppträder när man lyfter tungt, då stänger man nämligen luftstrupen (håller andan) och då får det samma effekt som när man tryckutjämnar. Jaha så fick jag förklaringen til det.

Så går livet vidare med funderingar på både det ena och det andra. Som egen företagare så funderar jag ju en hel del på företaget (tillverkar glutenfria produkter under namnet MixWell). Vad kan jag göra för att vi ska bli mer kända? Hur kan man utforma annonser som ser intressanta ut och väcker uppmärksamhet? I vilka media ska man annonsera? Mycket att fundera på. Och däremellan roar jag mig med att baka glutenfria bröd och kakor. Nu senast blev det Morotsrutor, jättegoda och lite nyttiga. Receptet finns på min bakblogg: glutenfri bakblogg och på hemsidan http://www.mixwell.com/.

Som egen företagare så är jag inte sjukskriven utan jag är hemma och är sjuk i alla fall - fast några timmar varje dag är jag ändå på kontoret. Det är så mycket som måste fixas.
Igår var vi (min man och kompanjon) i Vällingby på COOP Extra och gjorde i ordning en hylla med BARA
MixWells produkter. Det är  en sådan där rolig grej som kan lysa upp vilken grå vardag som helst. Här  visar jag en bild på hur fint det blev.

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så är jag mycket mån om mina småfåglar som kommer varje dag och äter från mitt fågelbord och fågelautomaten. Men idag på morgonen fick jag se en "stor" fågel som satt på staketet intill fågelbordet. Trodde först att det kanske var en fasanhona, vi har ju 2 stiliga fasanherrar som brukar spatsera omkring nedanför fågelbordet. Med mina närsynta ögon kunde jag inte se bättre. Så fram med kikaren (fast det är bara knappt 10 meter bort) och ve och fasa det var en ormvråk (tror jag) som satt och bespetsade sig på att få mumsa i sig en av mina små söta fåglar. Snabbt som ögat for jag ut och skrämde iväg den fulingen. MEN egentligen måste den ju också få mat - fast inte mina söta småfåglar.
Visst är det en stilig fågel (jag har inte tagit bilden) men mina småfåglar får den inte ta. Och den här gången kunde jag rädda dom. Hoppas att den inte kommer hit mer.

Nu har jag pratat med lite förståsigpåare och dom trodde att de kanske inte var en ormvråk utan en duvhök som besökte min trädgård. Så här ser duvhöken ut:

Ja med mina dåliga kunskaper om rovfåglar så kan jag varken säga bu eller bä men jag vill inte att någon av dom ska äta upp mina småfåglar. Fast båda två är ståtliga eller hur?
Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar