måndag 14 februari 2011

Nu är jag inkopplad!

Igår var stora dagen D för inkoppling av implantatet. Först fick jag träffa doktor Anders som frågade hur det hade gått. Han tittade också på "sin sömnad" och var tydligen nöjd med handarbetet. Därefter fick jag träffa Gunnar, ingenjören, som informerade och visade på en datorskärm vad han gjorde för att koppla ihop mitt implantat med den yttre processorn. Fram med kameran sa jag till min man och medresenär. MINNET ÄR SLUT! Så var det med det. Alltså inga bilder från första inkopplingen. Ska köpa nytt minne idag och ta kort på mina nya grejer. Så jag återkommer med det.

Nåväl efter att ha fått lyssna på alla toner som passar in på de 22 elektroderna, som numera finns inne i snäckan, och anpassat volymen så att det skulle kännas bra så var det dags att koppla på ljudet till min processor. Och jaa... vad ska man säga? Det allra mest tydliga var ett kolossalt eko. Ljuden liksom studsade runt i huvudet. Efter en liten stund kunde jag med kombinationen läppavläsning och den nya CI komma på vad Gunnar sa. Men som sagt det ekade fruktansvärt. Efter lite trixande fram och tillbaka har han nu lagt in 4 program i CI:n och som jag kan välja mellan: 1:a ett svagare program, 2:a det program som Gunnar trodde ska vara det bästa till att börja med och sedan 3:an och 4:an som är ännu starkare. Nu ska jag träna på att lyssna. Gunnar menar att ekot ska försvinna allteftersom. Men just ekot är jobbigt som tusan.

Med en kasse med olika tillbehör sa vi hejdå och så fick jag besöka Vanja, audionom, som visade hur jag ska träna: genom att t ex läsa högt för mig själv, lyssna på talböcker etc.

På det stora hela verkade dom nöjda eftersom jag faktiskt kunde urskilja vad man sa. Och det var naturligtvis hur lätt som helst när jag fick ha min vanliga hörapparat på andra örat samtidigt. Svårare var det med bara cippen. Så idag gäller det att träna, träna, träna för imorgon ska jag tillbaka till Huddinge för nya inställningar.
Om det är någon som har erfarenhet av just den första inkopplingen så får ni gärna kommentera era första intryck. Det här är jobbigt, kusligt, utmanande och spännande.

Vivvi

2 kommentarer:

  1. Hej Vivvi!

    Intressant detta! Fast, jag vet inte om det går att jämföra Med-El's EAS med bara 10 elektroder och din appararat med 22 dito?

    Första dagarna tyckte jag det var ett hemskt obehagligt ljud. Ett förfärligt bakgrundsbrus hela tiden, allt ekade och i stöiga miljöer, som på en restaurang stängde jag genast av den.

    Redan efter några veckor var det helt annorlunda och idag funkar det faktiskt hyfsat bra även på stökiga ställen...

    Har förresten varit på tremånaderskontroll idag, som jag tänkte få ihop ett blogginlägg om senare.

    Fortsätta kämpa på! Vi vet ju att övning ger färdighet ;-) KRAM! // Tina

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!

    Du är ju för gullig. Tack för dom uppmuntrande orden. Har just kommit hem från andra besöket hos ingenjören, ska skriva inlägg om det tillsammans med lite bilder.
    Men jag kan ju tillstå att det var lite jobbigt med allt eko somjag har haft sedan i måndags.
    Kram
    Vivvi

    SvaraRadera